Afectati de criza financiara, americanii se orienteaza spre viata simpla

Data publicarii: 06-10-2008 | International

Americanii, constransi de criza financiara sa descopere viata simpla, incep sa-si cultive propriile legume, isi fac provizii si vand haine la magazinele second-hand, comenteaza AFP.

"Fac lucrurile practice pe care oamenii le-au facut mereu", a explicat Sandra, mama divortata, in varsta de 64 de ani. "Cumpar cand sunt reduceri, folosesc bonuri de reduceri. Imi cultiv propriile legume, spal rufele dupa ora 20.00, cand electricitatea este mai ieftina, folosind apa rece. Fac focul in semineu pentru a incalzi casa", povestestea femeia, care isi creste singura fata de 15 ani. "Nu conduc decat daca n-am incotro" si "fac comert cu magazinele de haine".

Intr-o cafenea din Washington, un barbat spune: "Pantalonii mei sunt vechi, camasile sunt rupte, iar sosetele mele au gauri, dar nu e momentul sa fac cheltuieli". O alta persoana plateste pentru cafeaua acestuia.

Denise, o femeie in varsta de 51 de ani, care munceste in domeniul restaurarilor, a renuntat la vacantele anuale. "Am vrut sa plec intr-o croaziera, insa pentru asta trebuie sa faci economii si in acest moment nu se poate", explica ea, mama a patru copii. Ea nu mai stie nici daca va putea face biscuiti impreuna cu cei sapte nepoti, de Craciun. "Preturile ingredientelor au crescut atat de mult", spune Denise.

"Cand economia este in recesiune, asistam la o reintoarce la viata simpla", explica Martha Starr, profesoara de economie la American University din Washington. Ea saluta ingeniozitatea americanilor, insa avertizeaza sa nu se mearga prea departe. "Daca vom strange prea tare cureaua, ne vom indrepta spre un declin economic grav". "Daca renuntam la foarte multe lucruri, distrugem locurile de munca alte altor persoane. Daca nu ne vom mai duce la restaurat, personalul va trebui concediat", a avertizat Starr.

Economia americana a pierdut 159.000 de locuri de munca in luna septembrie si, in timp ce criza financiara se agraveaza, angajatorii primei economii mondiale au avertizat cu privire la o scadere a numarului de angajari la sfarsitul anului, potrivit unui studiu al firmei Manpower, efectuat pe un esantion de 14.000 companii americane.

Pentru a atrage clientela, comerciantii scad preturile, propun livrari gratuite sau alte masuri de stimulare a comertului. Odata cu apropierea Craciunului, numarul 1 al firmelor de distributie, Wal-Mart, a scazut preturile la cele mai populare jucarii si propune livrare fara taxe in timpul intregului sezon al sarbatorilor. "Vom reduce preturile la produsele de necesitate si la cele de care oamenii au nevoie pentru a trai mai bine", a explicat John Fleming, purtator de cuvant al Wal-Mart.

Firma de jucarii KB Toys, cu sediul in Massachusetts, a redus preturile jocurilor pe calculator, al DVD-urilor si altor jucarii la mai putin de zece dolari pentru "a le permite consumatorilor sa aiba mai multe produse in aceasta perioada economica dificila".

Dupa ani de zile de cultura a creditelor ipotecare, americanii aruncati in plina criza financiara au ajuns sa se intereseze de simplitatea vietii, intr-o tara fondata pe munca fizica si simtul banilor, afirma Barbara Dafoe Whitehead, autoarea unui raport "pentru noi economisiri", publicat de Institutul pentru valorile americane. "In urma cu doi sau trei ani", afirma ea, daca ai fi pronuntat cuvant 'economisire', toata lumea ti-ar fi ras in fata si ar fi spus: 'Asta suna a secolul XIX'".

NewsIn

Ultimele stiri pe BankNews.ro: