Tranzactiile esuate iti pot goli cardul!
Data publicarii: 22-07-2008 | Finante-BanciSistemele informatice ale bancilor pot genera, uneori, tranzactii esuate fie la plata prin card (direct la comerciant), fie la retragerea de numerar (de la bancomat), noteaza Adevarul. Aceste erori intra in categoria celor mai elegante "tepe" pe care bancile le dau clientilor.
Putini dintre posesorii de carduri stiu ca sumele aferente tranzactiilor esuate sunt blocate, iar daca nu sesizeaza banca intr-un anumit interval de timp, banii nu mai pot fi recuperati.
Practic, clientii pot ajunge sa imbogateasca banca sau comerciantul in urma tranzactiilor esuate, dar si a lipsei de informare. Cei care nu stiu ca au obligatia contractuala de a cere banii inapoi se trezesc fara ei in cont. Gestionarea stricta a contului ramane cea mai sigura solutie pentru a nu cadea victima sistemului.
Clientii Bancii Transilvania (BT) au intampinat la sfarsitul saptamanii trecute probleme la utilizarea cardurilor VISA. Practic, acestia au ramas fara bani in cont, incercand sa efectueze tranzactii prin card la comercianti sau la retragerea de numerar de la bancomate.
"A avut loc un upgrade al sistemului informatic si dintr-o eroare au fost afectate tranzactiile efectuate cu carduri VISA la bancomatele sau POS-urile altor banci", ne-a declarat Gabriela Nistor, director executiv in cadrul BT. Institutia s-a autosesizat, iar sumele blocate au reintrat in conturile detinatorilor de card in aceeasi zi. Desi ar fi fost de asteptat, nu a existat nicio informare oficiala a publicului in acest sens.
Cine nu casca ochii, casca punga
Acesta este insa un caz fericit. Nu de putine ori se intampla ca posesorii de carduri sa-si piarda banii dintr-o eroare a sistemului, fara sa-i mai recupereze. Fie nu-si dau seama de lipsa sumelor din cont, fie cunosc acest lucru, dar nu sesizeaza banca emitenta a cardului. Cert este ca foarte putine institutii de credit returneaza clientilor banii din proprie initiativa.
De fapt, in majoritatea cererilor de emitere a cardului exista o prevedere prin care posesorul se obliga sa anunte banca despre orice refuz nejustificat de acceptare a cardului de catre comerciant sau de catre unitatile bancii. Iar atat timp cat clientul a semnat cererea, inseamna ca este de acord cu prevederile bancii si nu le va putea contesta ulterior.
Revenind la mult dezbatuta lipsa de educatie bancara a clientilor, este firesc sa ne intrebam cati dintre noi citesc cu atentie prevederile scrise marunt in contractele cu banca. Este bine de stiut faptul ca posesorul cardului poate anunta banca privind eventualele nereguli doar intr-un anumit interval de timp stabilit in contract. Dupa acest termen orice contestatie sau refuz de plata nu mai intra in responsabilitatea bancii.
Oficialii Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) ne-au declarat ca in astfel de situatii pot sa intervina doar daca banca nu ar fi dat curs solicitarii clientului in termenul stabilit in contract. In prezent, exista plangeri depuse de clienti ai bancilor la ANPC privind aparitia unor situatii similare, dar numarul lor este scazut.
Pastreaza chitantele!
Potrivit clauzelor din cererea de emitere de card, clientul este obligat sa suporte pe banii sai comisionul stabilit de banca emitenta a cardului pentru refuzurile la plata pe care le initiaza si care in urma verificarilor nu sunt solutionate favorabil.
In plus, posesorul cardului trebuie sa solicite de la vanzator un exemplar din chitanta de vanzare, respectiv o chitanta de retragere de numerar ce atesta efectuarea operatiunilor cu cardul. Chitantele vor fi pastrate de posesori in scopul verificarii extrasului de cont, precum si pentru rezolvarea unor eventuale reclamatii.
Clientul, victima sistemului
Specialistii din domeniu spun ca, avand in vedere complexitatea fluxurilor de operatiuni, problemele ce pot sa apara sunt numeroase. Cele mai frecvente situatii sunt numararea incorecta la bancomat sau tranzactia esuata la comerciant.
In primul caz, posesorul cardului nu primeste intreaga suma ceruta la bancomat si ii este emisa o chitanta cu mesajul "numarare incorecta". Totusi, contul este debitat cu valoarea solicitata, iar daca banca nu este sesizata clientul iese in pierdere.
Cea de-a doua situatie apare atunci cand se efectueaza plati la comerciant printr-un POS apartinand unei banci, alta decat cea emitenta a cardului. Mai exact, tranzactia esueaza din cauza unei probleme de comunicare dintre POS, banca acceptatoare, platforma de procesare a platilor (VISA/Mastercard) si banca emitenta a cardului.
Daca una dintre aceste legaturi se intrerupe, tranzactia esueaza, dar suma este blocata. Ulterior, are loc decontarea tranzactiei, iar banii pot ajunge in contul comerciantului, desi acesta nu a vandut marfa. Daca clientul nu face refuz la plata, nu isi recupereaza banii, iar acestia raman comerciantului.
Cum iti protejezi sumele din cont?
Pentru a nu ramane fara bani in cont, chiar fara a-si da seama, posesorul cardului trebuie sa realizeze o gestiune stricta a banilor. Soldul contului trebuie verificat dupa fiecare operatiune, chiar daca presupune un cost in plus. Paza buna trece primejdia rea.
Mai bine platesti intre 10 si 50, bani pentru verificarea soldului (prin chitanta sau prin afisarea pe ecran) decat sa pierzi sume mult mai mari fara a sti acest lucru.
O alta varianta de a gestiona banii de pe card este extrasul de cont. Desi nu este o modalitate la fel de comoda precum verificarea soldului la bancomat, este mult mai exacta. Extrasul de cont iti arata desfasurat toate operatiunile care au fost efectuate cu cardul, fie la bancomat, fie la comerciant. O problema apare in cazul bancilor care nu si-au informatizat complet operatiunile.
In aceasta situatie, clientul este obligat sa se deplaseze la sucursala emitenta a cardului pentru a-i fi eliberat un extras de cont. Acest lucru poate constitui un cost in plus atat in ceea ce priveste timpul, cat si banii. Printre bancile care te obliga sa mergi la sucursala emitenta a cardului pentru eliberarea unui extras de cont se numara BRD, Volksbank, CEC si Banca Transilvania.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani
- Stefanini Group îl numește pe Farlei Kothe în funcția de CEO pentru America de Nord, EMEA și APAC
- Punct de vedere EY România: Utilizarea Inteligenței Artificiale de către autoritățile fiscale: avantaje, riscuri și provocări
- OMV Petrom finalizează tranzacția cu Jantzen Renewables pentru achiziționarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Libra Internet Bank finanțează cu 7,5 milioane de euro construcția unui parc fotovoltaic de 23,1 MW în Teleorman