Romanii vor ajunge pe autostrada la Budapesta in 2012
Data publicarii: Astazi, 22-07-2008 | DiverseRomania ar putea avea o legatura rutiera directa cu UE, la standard de autostrada, de-abia din 2012, noteaza Cotidianul. In 2004, in platforma sa electorala, Alianta D.A. a promis cel putin "prima cale din autostrada Nadlac-Deva-Sibiu-Pitesti, inclusiv variantele ocolitoare Pitesti, Sibiu, Sebes, Orastie si Deva", adica 459 de kilometri de autostrada. In anii scursi nu s-a facut mai nimic. Mai precis, au fost necesari patru ani pentru asigurarea finantarii pentru aproximativ 40 de kilometri de autostrada intre Timisoara si Arad, pentru organizarea a doua licitatii, inca nedefinitivate, si pentru realizarea catorva studii de fezabilitate.
Pe majoritatea tronsoanelor, lucrarile vor demara de-abia in 2010, deoarece anul viitor va fi dedicat obtinerii aprobarii UE pentru finantarea lucrarilor din fonduri structurale, organizarii de licitatii si negocierii unei concesiuni dificile intre Pitesti si Sibiu.
Cum realizarea unui tronson de autostrada dureaza intre 24 si 36 de luni, in functie de complexitatea si lungimea acestuia, rezulta ca autostrada va fi gata integral cel mai devreme in 2012-2013. Romania ar putea avea o intarziere de un an fata de Ungaria, care s-a angajat ca in 2012 sa aduca la granita noastra, adica la Nadlac, autostrada Budapesta-Szeged-Mako. Singurul tronson de autostrada pe care proiectul este ceva mai avansat este Arad-Timisoara.
Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a precalificat sase consortii pentru faza a doua a licitatiei, iar la jumatatea lunii august vor fi deschise ofertele financiare. Valoarea lucrarilor este estimata in jurul a 270 de milioane de euro, dintre care 200 de milioane vin dintr-un imprumut acordat de Banca Europeana de Investitii (BEI), iar restul de la bugetul de stat, cu titlul de cofinantare. Proiectul include constructia a 32 km de autostrada, a 24 poduri si pasaje si a unui nod rutier. Lucrarile vor incepe anul viitor si vor dura doi ani.
Pentru centura Arad, celalalt tronson unde proiectul este ceva mai avansat, s-au precalificat patru asocieri. Lucrarile vor demara de asemenea anul viitor, iar valoarea acestora se va situa in jurul a 115 milioane de euro, dintre care 90 de milioane de euro vin de la BEI, iar restul de la bugetul de stat. CNADNR a mai depus in aceasta luna o cerere de finantare la BEI pentru o portiune de 43 de kilometri intre Timisoara si Lugoj, valoarea lucrarilor fiind de aproximativ 300 de milioane de euro. O cerere de finantare a lucrarilor pe acest tronson din fonduri structurale a fost depusa si la UE, pentru 227 de milioane de euro. Lucrarile ar putea incepe cel mai devreme anul viitor, luand in considerare ca UE are nevoie de trei-sase luni pentru a aproba o cerere de fonduri, iar apoi trebuie facute licitatii.
Pentru celelalte tronsoane ale autostrazii, inclusiv Arad-Nadlac (la granita cu Ungaria), care vor fi realizate din fonduri UE, anul 2008 este pierdut. Pentru aceste tronsoane, a caror lungime este de aproximativ 250 de kilometri, Ministerul Transporturilor nu a depus cereri de finantare. Barna Tanczos, secretar de stat in aceasta institutie, spune ca cererile vor fi depuse in toamna acestui an si ca nu este nevoie sa asteptam aprobarea oficiala a UE pentru a demara licitatiile. Ele vor putea demara pe baza unui accept informal, spune acesta.
Cel mai probabil, lucrarile vor incepe de-abia in 2010, urmand sa fie incheiate in 2011-2012, in functie de termenele cerute constructorilor, de regula intre 24 si 36 de luni. Portiunea Pitesti-Sibiu, de aproximativ 100 de kilometri, va fi realizata prin concesiune, procedura care va demara in toamna acestui an. Negocierea concesiunii, pe durata a aproximativ un an, si efectuarea lucrarilor, etapa care va lua alti trei ani, vor face ca aceasta portiune sa fie definitivata cel mai devreme la finele anului 2012.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Cushman & Wakefield Echinox a asistat Kinstellar pe parcursul întregului proces de relocare a biroului în Globalworth Tower
- Studiu Deloitte: companiile imobiliare din sectorul comercial estimeaza o crestere a veniturilor in 2025
- Deloitte România a asistat investitorul imobiliar M Core Group în preluarea unui portofoliu de șapte mall-uri de la MAS PLC
- Rating VEKTOR maxim pentru comunicarea BT din 2024 cu investitorii și acționarii
- Record: Utilizatorii Revolut din România au realizat peste un miliard de tranzacții, în 2024
- Polița de călătorie standard nu acoperă accidentele survenite în timpul practicării sporturilor de iarnă
- EY România - Regulamentul UE împotriva defrișărilor: riscuri mari și amenzi de 4% pentru companii
- EY România - Directiva DEBRA încurajează companiile să-și finanțeze investițiile mai mult prin capitaluri proprii în detrimentul împrumuturilor la terți
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău
- DefCamp 2024: Peste 2000 de specialisti s-au reunit pentru a aborda provocarile cibernetice tot mai complexe
- Studiu EY: Lipsa de abilități și legislație împiedică adoptarea extinsă a GenAI de serviciile financiare din Europa
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des