Plata intretinerii prin banca, spaima administratorilor
Data publicarii: 14-07-2008 | Finante-BanciMulti locatari nu-si achita darile la administratie din cauza orarului, noteaza Evenimentul Zilei. Ziua de plata a intretinerii nu-i motiv de bucurie pentru niciun locatar de bloc din Bucuresti. Dar cand programul de la casierie e scurt si foarte rigid, achitarea facturii devine o reala corvoada pentru cei care sunt la serviciu de dimineata pana seara. Platile prin banca sunt astazi o banalitate, nu insa si pentru asociatiile de proprietari. Multi administratori de bloc din Bucuresti refuza aceasta modalitate de plata, invocand varii motive, de la comisioane suplimentare, demersuri prea complicate si pana la lipsa unui consens din partea adunarii generale.
Program - numai joi, de la ora 16.00 la ora 17.30
Adriana Dumitrescu si prietenul ei locuiesc cu chirie, intr-un apartament de doua camere din cartierul Titan. Ca sa-si poata permite acest lux, amandoi pleaca la serviciu cu noaptea-n cap si se intorc seara tarziu, dupa ora 21.00. De cateva luni, au intrat in conflict cu administratorul de bloc, pe motiv ca intarzie mereu cu plata intretinerii. Ca sa ajunga la timp la casierie, Adriana ar trebui sa se invoiasca de la serviciu. Orarul este foarte strict: in fiecare joi a saptamanii, intre orele 16.00 si 17.30. Administratorul nici nu vrea sa auda de plata in alta zi.
Numele ei a ajuns pe lista restantierilor, iar vecinii ameninta ca-i vor face zile fripte. Singura solutie: plata prin virament bancar. Raspunsul sec al administratorului: "Nu se poate!".
Simplu, dar complicat
Putini presedinti si administratori de bloc au inteles ca folosirea contului bancar pentru achitarea facturilor la utilitati publice, dar si a incasarii banilor de intretinere, nu mai e un simplu moft. Nici o lege sau regulament nu-i obliga pe administratori sa ofere aceasta modalitate simpla de plata, iar multi se ascund in spatele "vointei majoritatii locatarilor".
Exista si exceptii. Alecu Firica are in administrare cateva blocuri din zona Avrig, din sectorul 2 al Capitalei. "Se poate plati foarte simplu, prin virament in contul asociatiei. La fiecare sfarsit de luna nu trebuie decat sa iau extrasul de cont si sa verific sumele depuse de locatari", explica el. Firica admite ca putini aleg sa plateasca prin banca, insa pentru el "deranjul" este de doar cateva hartii in plus.
"Asa ceva nu se practica. Noi suntem depasiti de treaba asta", il contrazice Mihaela Dinescu, administrator la un bloc de garsoniere din aceeasi zona. "Am o domnisoara in bloc care mi-a cerut sa plateasca on-line. N-am ajuns noi la nivelul acesta!", explica administratorul. Tot ea se plange insa de numarul mare al restantierilor, pe care ii acuza de "nepasare si de proasta chibzuinta a banilor".
Comisioanele bancare, un obstacol de netrecut
"E un moft. Numai din comoditate nu fac asta. Prin banca ar fi totul mult mai clar. Noi incurajam acest tip de plata", spune Mihai Mereuta, presedintele Ligii Asociatiilor de Proprietari Habitat. Din pacate, legea are doar un caracter informativ si nu prevede reguli clare pentru incasarea banilor. Pentru multi, plata unui comision bancar e o cheltuiala in plus, oricat de insignifianta li s-ar parea unora. Pe de alta parte, platitorul isi poate asuma foarte bine achitarea acestor comisioane.
In mod ideal, spune Mereuta, in cazul chiriasilor, contractul cu proprietarul ar trebui sa stabileasca si conditiile de plata. "Ar fi benefic ca fiecare asociatie sa aiba cont bancar, din care sa plateasca RADET-ul si alte utilitati, fara ca administratorii sa se mai plimbe prin oras cu sacosele cu zeci de milioane", arata Mereuta. In opinia sa, daca asociatia de locatari nu foloseste contul pentru plata facturilor, nu-l va folosi nici pentru incasarea banilor de la apartamente.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- EY România: Războiul fiscal-tarifar între SUA și restul lumii - unde e România?
- Meta Estate Trust anunță un profit net de aproape 11 milioane de lei în 2024, creștere de 15%
- Studiu EY Vehicule Electrice: Încărcarea inteligentă și bidirecțională devin esențiale pentru reducerea costurilor, stabilitatea rețelei și integrarea de regenerabile
- Piata hoteliera din Romania atinge un nou maxim, inregistrand cel mai mare numar de turisti din ultimele 3 decenii
- Banca Transilvania - rezultate financiare 2024
- Grupul BCR, rezultate 2024
- Banca Transilvania și OTP Bank România au devenit o singură bancă
- Studiu Deloitte: utilizarea inteligenței artificiale generative va dubla consumul de energie electrică al centrelor de date la nivel global până în 2030
- Cushman & Wakefield Echinox a asistat Kinstellar pe parcursul întregului proces de relocare a biroului în Globalworth Tower
- Studiu Deloitte: companiile imobiliare din sectorul comercial estimeaza o crestere a veniturilor in 2025
- Deloitte România a asistat investitorul imobiliar M Core Group în preluarea unui portofoliu de șapte mall-uri de la MAS PLC
- Rating VEKTOR maxim pentru comunicarea BT din 2024 cu investitorii și acționarii
- Record: Utilizatorii Revolut din România au realizat peste un miliard de tranzacții, în 2024
- Polița de călătorie standard nu acoperă accidentele survenite în timpul practicării sporturilor de iarnă
- EY România - Regulamentul UE împotriva defrișărilor: riscuri mari și amenzi de 4% pentru companii