Restrictionarea creditului loveste si piata auto

Data publicarii: 11-07-2008 | Afaceri

Piata auto trece anul acesta prin mai multe schimbari. Daca Daewoo a incetat productia, Ford nu s-a apucat inca de treaba. Dupa dezbateri interminabile pe tema taxei de prima inmatriculare, Guvernul a renuntat la aceasta. A renuntat la taxa auto si a introdus-o pe cea de "poluare". Astfel ca, dupa scumpirea carburantilor, piata auto romaneasca ar putea fi afectata de deciziile Bancii Nationale care vrea sa inaspreasca conditiile de creditare.

Prima jumatate a lui 2008 a fost marcata pe plan extern de cresterea pretului barilului de petrol cu 40 de dolari si de criza subprime, iar pe plan intern, de incetarea productiei Daewoo. Acesti factori au facut ca segmentul autoturismelor sa inregistreze vanzari in scadere cu 1,6% in cinci luni.

Lucrurile nu par sa stea mai bine nici pentru a doua jumatate a acestui an. Noua taxa de poluare auto, care a intrat in vigoare la 1 iulie 2008, este mai mare decat vechea taxa pentru masinile noi. Pretul petrolului ramane un factor decisiv, dupa ce OPEC a anuntat ca se asteapta ca barilul sa ajunga la 150-170 de dolari la sfarsitul acestei veri. Dar nici nu a inceput bine vara, ca BNR se pregateste sa inaspreasca conditiile de creditare. In acest caz, BNR s-ar putea intoarce la 360 de grade si ar putea reveni la plafoanele aplicate inainte. Mai exact, rata pentru o masina, achizitionata prin credit sau leasing, nu ar trebui sa depaseasca 40% din venitul net al persoanelor care se imprumuta.

Curentul

Ultimele stiri pe BankNews.ro: