Etichete-avertisment pe ambalajul alimentelor
Data publicarii: 01-07-2008 | DiverseSapte companii mari au, de ieri, produse cu ambalaje noi, care ofera informatii despre cantitatea de calorii, proteine sau glucide, noteaza Evenimentul Zilei.
Consumatorii vor sti mai exact cate calorii, grasimi si proteine contin anumite alimente, dar si cate portii pot manca din fiecare aliment, datorita unui nou sistem de etichetare lansat ieri. Insa nu toate produsele de pe piata vor avea ambalaje noi.
Pana la sfarsitul acestui an, etichetele se vor regasi pe toate alimentele produse de primele sapte companii importante de pe piata: Coca-Cola, Danone, Kraft, Mars, Nestle, Star Foods si Unilever. Desi reprezentantii companiilor sustin ca noile ambalaje ii vor ajuta pe romani sa aleaga ce mananca, in functie de cat are nevoie organismul lor, sunt si specialisti care apreciaza ca etichetele vor deruta consumatorii.
Informatii pe ambele fete ale ambalajului
Etichetele noi, lansate ieri, avertizeaza asupra cantitatii de lipide, zaharuri, sare si energie. Pe fata produsului se va gasi continutul de energie al unei portii exprimat in kilocalorii, alaturi de procentul pe care il reprezinta din cantitatea zilnica recomandata (CZE). Pe verso sunt trecute informatiile despre cantitatea de energie, proteine, glucide, carbohidrati, sare, fibre si procentul pe care acestea il reprezinta din CZE recomandat. De exemplu, un produs care contine 1,1 grame de proteine acopera 2% din necesarul cotidian. Doza zilnica s-a calculat in functie de nevoile unui adult mediu.
"Este un demers al companiilor de autoreglementare, necesar pentru educarea consumatorilor. Astfel, acestia vor alege cantitatea pe care o mananca stiind si care este doza zilnica indicata", sustin reprezentantii companiilor producatoare.
Pe de alta parte, specialistii apreciaza ca noile etichete nu vor face decat sa-i deruteze pe consumatori. Mai mult, expertii sustin ca producatorii sau gandit numai la aspectul cantitativ al produselor, nu si la calitatea nutrientilor continuti.
"Daca nu au cunostinte solide despre nutritie, consumatorii vor fi pusi in fata unor dileme. Vor crede ca pot bea numai cola, atata timp cat nu depasesc necesarul de calorii. Nu este suficient sa le spui cate proteine pot consuma, ci tipul de proteine si calitatea caloriilor. Nu e totuna daca iau 100 de calorii din peste oceanic sau 100 de calorii din zahar rafinat", subliniaza Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului de Cercetari Alimentare din Bucuresti.
"Legea etichetarii" intra in vigoare in 2010
Toate companiile de pe piata ar putea fi obligate, din 2013, sa puna etichete cu informatii clare despre cantitatea de nutrienti din produsele alimentare si procentul lor din doza zilnica recomandata. Parlamentul Europei intentioneaza sa introduca, cel tarziu in 2010, o lege cu aplicabilitate in tarile UE, care stabileste reguli clare si unitare de etichetare a produselor alimentare.
"Saptamana trecuta a avut loc o noua dezbatere. Majoritatea parlamentarilor tind sa voteze pentru etichetele care dau infomatii in functie de doza zilnica recomandata. Britanicii sunt singurii care sustin etichetarea de tip semafor, cu trei culori. Rosul este folosit la nutrientii la care consumatorii trebuie sa fie atenti, galbenul atunci cand se doreste consum cu moderatie si verde, cand se poate consuma fara restrictii. Insa aceste culori nu le-ar spune nimic consumatorilor", subliniaza Magor Imre Csibi, vicepresedintele Comisiei pentru mediu, sanatate publica si siguranta alimentara din Parlamentul European.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani
- Stefanini Group îl numește pe Farlei Kothe în funcția de CEO pentru America de Nord, EMEA și APAC
- Punct de vedere EY România: Utilizarea Inteligenței Artificiale de către autoritățile fiscale: avantaje, riscuri și provocări
- OMV Petrom finalizează tranzacția cu Jantzen Renewables pentru achiziționarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Libra Internet Bank finanțează cu 7,5 milioane de euro construcția unui parc fotovoltaic de 23,1 MW în Teleorman