Sute de plangeri la adresa bancilor, pentru comisioane pe neve

Data publicarii: 26-06-2008 | Finante-Banci

Pana la sfarsitul anului am putea avea un cod al bunelor practici bancare, care sa protejeze mai bine consumatorii, noteaza Gandul. Clientii se plang mai ales de faptul ca li se cer comisioane care nu erau trecute initial in contracte.

Vesti bune pentru cei care au credite si au trebuit sa plateasca taxe sau comisioane ce nu erau incluse in contractul initial sau care nu au fost anuntati in momentul in care li s-a modificat dobanda la imprumut. Pana la sfarsitul acestui an, este posibil ca bancherii si autoritatea pentru protectia consumatorilor sa puna la punct un cod al bunelor practici bancare, in care sa fie precizate foarte clar obligatiile pe care le au atat bancile cat si consumatorii. De la inceputul anului pana acum, in Capitala au fost depuse 400 de plangeri la adresa bancilor, la nivel national neexistand inca o statistica in acest sens.

Cei mai multi reclamanti se plang de faptul ca au trebuit sa dea mai multi bani decat se stabilise initial prin contractul de credit, pentru ca unele banci au marit sau au introdus comisioane si taxe despre care nu se mentionase nimic initial, sau ca dobanzile au fost modificate fara a fi si ei anuntati de catre banci.  "Speram ca acest cod al bunelor practici sa fie asumat de catre banci anul acesta. Din acel moment, reglementarile vor fi foarte clare. In momentul de fata, oamenii se plang, noi amendam, iar bancile ne ataca amenda la tribunal.

Codul va ajuta la reglementarea pietei bancare si va proteja mai bine consumatorii", a declarat pentru Gandul Dan Vlaicu, presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului (ANPC).  El nu a precizat insa cate amenzi a acordat ANPC pana acum bancilor sau care sunt bancile care au primit cele mai multe reclamatii, declarand doar ca amenzile urca de la cateva zeci la cateva sute de milioane de lei vechi si ca de dat, s-au dat.

Bancherii recunosc si ei ca sunt probleme

"Sezonul" plangerilor este inceputul de an, cand bancile ajusteaza dobanzile variabile la noile cote si cand se incaseaza comisioanele de administrare de conturi. In unele cazuri plangerile nu au acoperire legala. "In cazul unui credit cu dobanda variabila, care este calculata in functie de dobanzile interbancare la nivel european, banca nu este obligata sa anunte clientul, pentru ca se considera ca evolutia acestor dobanzi internationale este o informatie publica", explica Vlaicu. In alte cazuri insa este vorba despre comisioane care apar peste noapte si care, in final, scumpesc rata initiala sau costul de obtinere a creditului.  Bancherii recunosc si ei ca sunt probleme in ceea ce priveste relatia dintre clienti si banci.

"ARB este in dialog cu ANPC in ceea ce priveste contractele de credit. ANPC ne-a atras atentia ca exista unele clauze unde, in conformitate cu normele europene si legislatia europeana, ar trebui sa aducem unele ajustari. Ajustarile se refera la doua aspecte foarte importante, respectiv dobanzile si comisioanele", a declarat ieri Radu Gratian Ghetea, presedintele al Asociatiei Romane a Bancilor (ARB). El a precizat ca principalele puncte critice sunt dobanzile si comisioanele. In timp ce bancile nu pot fi obligate sa practice numai dobanzi fixe, comisioanele ar trebui sa fie la acelasi nivel, cu unele exceptii, pe toata durata contractului.

"Topul" plangerilor la adresa bancilor:

  • introducerea unor noi comisioane sau marirea celor vechi
  • modificarea dobanzilor fara a fi anuntat
  • probleme la efectuarea tranzactiilor
  • trecerea pe lista neagra a datornicilor desi nu exista motive

Gandul

Ultimele stiri pe BankNews.ro: