Sute de plangeri la adresa bancilor, pentru comisioane pe neve
Data publicarii: 26-06-2008 | Finante-BanciPana la sfarsitul anului am putea avea un cod al bunelor practici bancare, care sa protejeze mai bine consumatorii, noteaza Gandul. Clientii se plang mai ales de faptul ca li se cer comisioane care nu erau trecute initial in contracte.
Vesti bune pentru cei care au credite si au trebuit sa plateasca taxe sau comisioane ce nu erau incluse in contractul initial sau care nu au fost anuntati in momentul in care li s-a modificat dobanda la imprumut. Pana la sfarsitul acestui an, este posibil ca bancherii si autoritatea pentru protectia consumatorilor sa puna la punct un cod al bunelor practici bancare, in care sa fie precizate foarte clar obligatiile pe care le au atat bancile cat si consumatorii. De la inceputul anului pana acum, in Capitala au fost depuse 400 de plangeri la adresa bancilor, la nivel national neexistand inca o statistica in acest sens.
Cei mai multi reclamanti se plang de faptul ca au trebuit sa dea mai multi bani decat se stabilise initial prin contractul de credit, pentru ca unele banci au marit sau au introdus comisioane si taxe despre care nu se mentionase nimic initial, sau ca dobanzile au fost modificate fara a fi si ei anuntati de catre banci. "Speram ca acest cod al bunelor practici sa fie asumat de catre banci anul acesta. Din acel moment, reglementarile vor fi foarte clare. In momentul de fata, oamenii se plang, noi amendam, iar bancile ne ataca amenda la tribunal.
Codul va ajuta la reglementarea pietei bancare si va proteja mai bine consumatorii", a declarat pentru Gandul Dan Vlaicu, presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului (ANPC). El nu a precizat insa cate amenzi a acordat ANPC pana acum bancilor sau care sunt bancile care au primit cele mai multe reclamatii, declarand doar ca amenzile urca de la cateva zeci la cateva sute de milioane de lei vechi si ca de dat, s-au dat.
Bancherii recunosc si ei ca sunt probleme
"Sezonul" plangerilor este inceputul de an, cand bancile ajusteaza dobanzile variabile la noile cote si cand se incaseaza comisioanele de administrare de conturi. In unele cazuri plangerile nu au acoperire legala. "In cazul unui credit cu dobanda variabila, care este calculata in functie de dobanzile interbancare la nivel european, banca nu este obligata sa anunte clientul, pentru ca se considera ca evolutia acestor dobanzi internationale este o informatie publica", explica Vlaicu. In alte cazuri insa este vorba despre comisioane care apar peste noapte si care, in final, scumpesc rata initiala sau costul de obtinere a creditului. Bancherii recunosc si ei ca sunt probleme in ceea ce priveste relatia dintre clienti si banci.
"ARB este in dialog cu ANPC in ceea ce priveste contractele de credit. ANPC ne-a atras atentia ca exista unele clauze unde, in conformitate cu normele europene si legislatia europeana, ar trebui sa aducem unele ajustari. Ajustarile se refera la doua aspecte foarte importante, respectiv dobanzile si comisioanele", a declarat ieri Radu Gratian Ghetea, presedintele al Asociatiei Romane a Bancilor (ARB). El a precizat ca principalele puncte critice sunt dobanzile si comisioanele. In timp ce bancile nu pot fi obligate sa practice numai dobanzi fixe, comisioanele ar trebui sa fie la acelasi nivel, cu unele exceptii, pe toata durata contractului.
"Topul" plangerilor la adresa bancilor:
- introducerea unor noi comisioane sau marirea celor vechi
- modificarea dobanzilor fara a fi anuntat
- probleme la efectuarea tranzactiilor
- trecerea pe lista neagra a datornicilor desi nu exista motive
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- BT: Finantare pentru Simtel pentru finalizarea unui parc fotovoltaic in Giurgiu
- UNSICAR: Checklist de siguranță în vacanța de Paște
- Studiu EY România: Românii prioritizează calitatea și reducerile pentru Sărbătorile de Paște 2025
- #DreptulLaBanking: Protejează-ți datele financiare de Paște
- Studiu EY: Listările publice globale în T1 2025: între provocări și incertitudini
- Divizia de Property Management a Colliers preia administrarea cladirii de birouri Victoria Center
- Piața centrelor de date din România este în etapa gain momentum
- Salt Bank aniversează un an de la lansare cu un nou record: peste 500.000 de clienți
- Studiu EY: Companiile se vor confrunta cu schimbări majore ale politicilor fiscale și comerciale la nivel global
- Skanska a semnat vanzarea cladirii de birouri Equilibrium 1 catre fondul de investitii Gordiusz Private Equity
- EY-Parthenon a asistat acționarii Forza Rossa și British Motors în vânzarea dealerilor auto Ferrari și Aston Martin în România
- Colliers: Oferta redusă și creșterea chiriilor îngreunează accesul la spații moderne de birouri
- EY România: Războiul fiscal-tarifar între SUA și restul lumii - unde e România?
- Meta Estate Trust anunță un profit net de aproape 11 milioane de lei în 2024, creștere de 15%
- Studiu EY Vehicule Electrice: Încărcarea inteligentă și bidirecțională devin esențiale pentru reducerea costurilor, stabilitatea rețelei și integrarea de regenerabile