Fitch: Romania are un potential ridicat de dezvoltare pentru grupurile media
Data publicarii: 12-06-2008 | MediaRomania ofera grupurilor media oportunitati semnificative de dezvoltare, desi, din multe puncte de vedere, piata media romaneasca ramane una subexploatata, arata un raport publicat miercuri de agentia de evaluare financiara Fitch Ratings.
In ciuda prezentei coplesitoare a publicitatii televizate si a cresterii economice consistente, publicitatea se situeaza in Romania sub nivelul mediu din Europa Centrala si de Est, si a inceput recent sa inregistreze o crestere semnificativa.
Cheltuielile publicitare pe cap de locuitor raman pe locul doi in clasamentul celor mai reduse din regiune. In contextul unei cresteri economice puternice, estimata pentru urmatorii ani, exista speranta ca aceasta dezvoltare sa se reflecte si asupra domeniului publicitatii.
Evolutia sectorului publicitar este estimata sa se intensifice la o rata anuala de crestere de peste 24% si sa atinga un nivel de 800 milioane dolari in 2009. Acest fapt nu este surprinzator, in contextul aderarii Romaniei la Uniunea Europeana (UE) si a perspectivelor puternice de crestere.
Mai mult, peisajul media contine deja un numar ridicat de companii media, a caror independenta este garantata prin lege. Prin urmare, data fiind evolutia cresterii din ultimii ani, este probabil ca aceste companii sa beneficieze de pozitia stabilita in piata. Estimarile arata ca peste 70% din cresterea in sectorul publicitatii va fi reprezentata de publicitatea televizata.
Ca si in Rusia, aceasta situatie se datoreaza accesibilitatii si distributiei facile a programelor de televiziune, dar si slabiciunii altor tipuri de media. De exemplu, media pe suport tiparit sufera de o slaba distributie si exista putine posturi de radio cu acoperire la nivel national. Din acest motiv, televiziunea este estimata sa isi consolideze pozitia ca principal mijloc de distributie a publicitatii, majorandu-si cota la 67% din total, in 2009.
Desi scena politica a Romaniei a fost agitata in ultimele 12 luni, Fitch considera ca stabilitatea politica nu va fi afectata.
Reglementarea industriei media prezinta anumite limitari
Raportul Fitch arata ca legislatia media din Romania prezinta unele particularitati. De exemplu, canalele de televiziune si radio sunt limitate la o cota de audienta de 30%, si exista o limitare a procentului din profit ce poate fi alocat publicitatii de catre companiile locale.
Exista, totusi, semne ca reglementarile se schimba usor in favoarea televiziunilor. Un exemplu in acest sens este decizia de a permite mai multe pauze publicitare in timpul filmelor sau programelor de stiri.
Televiziunilor de stat le este permis sa difuzeze publicitate, insa durata acestor programe este limitata cu o treime fata de cea a posturilor private.
Tehnologia de distributie este bazata in principal pe cablu, 68% dintre abonati primind semnal in acest fel, in 2006. In sectorul televiziunii prin cablu ar putea avea loc un proces de consolidare. UPC, de exemplu, a cautat sa preia un numar de operatori mai mici, dupa ce a inregistrat o scadere a numarului de clienti cu 100.000.
Televiziunea prin satelit era utilizata, in 2006, in proportie de 4%, desi este estimata sa creasca de la acest nivel.
Cel mai vizionat canal din Romania, in perioada Ianuarie-Septembrie 2007, a fost Pro TV, detinut de grupul Central European Media Enterprises (CME), cu o cota de audienta de 14%. Fitch arata ca datele apartin CME.
Pe locul doi se situeaza postul public de televiziune TVR1, cu o cota de audienta de 12%, la egalitate cu postul privat Antena 1.
Preferintele romanilor se indreapta catre fotbal, din punct de vedere al audientei, cu sapte din opt programe fiind meciuri de fotbal, in 2005. TVR1 are cel mai mult de castigat din aceasta situatie, pentru ca are dreptul de a difuza cele mai importante meciuri de fotbal.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- BT: Finantare pentru Simtel pentru finalizarea unui parc fotovoltaic in Giurgiu
- UNSICAR: Checklist de siguranță în vacanța de Paște
- Studiu EY România: Românii prioritizează calitatea și reducerile pentru Sărbătorile de Paște 2025
- #DreptulLaBanking: Protejează-ți datele financiare de Paște
- Studiu EY: Listările publice globale în T1 2025: între provocări și incertitudini
- Divizia de Property Management a Colliers preia administrarea cladirii de birouri Victoria Center
- Piața centrelor de date din România este în etapa gain momentum
- Salt Bank aniversează un an de la lansare cu un nou record: peste 500.000 de clienți
- Studiu EY: Companiile se vor confrunta cu schimbări majore ale politicilor fiscale și comerciale la nivel global
- Skanska a semnat vanzarea cladirii de birouri Equilibrium 1 catre fondul de investitii Gordiusz Private Equity
- EY-Parthenon a asistat acționarii Forza Rossa și British Motors în vânzarea dealerilor auto Ferrari și Aston Martin în România
- Colliers: Oferta redusă și creșterea chiriilor îngreunează accesul la spații moderne de birouri
- EY România: Războiul fiscal-tarifar între SUA și restul lumii - unde e România?
- Meta Estate Trust anunță un profit net de aproape 11 milioane de lei în 2024, creștere de 15%
- Studiu EY Vehicule Electrice: Încărcarea inteligentă și bidirecțională devin esențiale pentru reducerea costurilor, stabilitatea rețelei și integrarea de regenerabile