Iar m-a certat sefu'!
Data publicarii: 09-06-2008 | HR/CariereExpertii in resurse umane spun ca, atunci cand superiorul te mustra, trebuie sa-l asculti fara sa te enervezi, dar sa-ti spui si tu parerea.
Chiar daca observatiile superiorului te indispun, gandeste-te ca seful nu te critica pentru a te face de ras. In fond, un adevarat lider vrea ca orice subaltern al sau sa "creasca" astfel incat sa faca fata cu brio tuturor problemelor pe care le are de solutionat.
De aceea, este important sa interpretezi critica drept o forma de feed-back. "Putem face asemanarea cu cearta adresata de parinti copiilor, ce are ca scop educarea lor sau evitarea unor situatii greu de gestionat", spune trainerul Daniel Bichis, specialist in inteligenta emotionala.
Necazul este ca, frecvent, certurile parintilor nu au fost intelese, iar criticile provoaca acum mai degraba tendinta de revolta sau de blocare a comunicarii. De aceea, in relatia cu sefii este foarte important modul in care percepi critica, dar si felul in care ti-o insusesti. "Pentru angajati, intelegerea criticii constructive este esentiala in dezvoltarea personala si profesionala. Fiecare angajat trebuie sa fie suficient de matur emotional incat sa accepte asta", recomanda Delia Burnham, country manager al CVO Recruitment din Romania.
Experienta de viata te tine calm
Este indicat sa ramai calm atunci cand esti criticat. Iritarea, furia, enervarea nu fac decat sa-ti orbeasca ratiunea.
"Orice angajat isi poate disciplina seful prin dispozitia calma mentinuta in timpul discutiei si prin taria argumentelor. Persoanele cu nivel de inteligenta emotionala ridicat au reactii adecvate la critica, fiindca ele decodeaza informatia corect. Reactioneaza mai bine cei care au o mai mare experienta de viata. De cele mai multe ori, acestia au un mod de gandire realist", afirma Mihaela Forgaciu, vicepresedinte al companiei Assess Finance, de intermediere financiara. Un discurs logic, coerent, focalizat pe situatie, este o alegere mult mai inteleapta decat sa intri in capcana caracterizarii negative a interlocutorului tau.
Afla ce anume l-a enervat atat de tare
Trainerul Daniel Bichis spune ca este extrem de important sa te folosesti de curiozitatea ta, chiar si atunci cand seful te mustra. "Propune-ti sa asculti pana la capat tot ce are de spus atunci cand te critica", recomanda Daniel Bichis. Daca in afara argumentelor rationale se strecoara si interpretari subiective, intreaba-te ce anume l-a determinat pe seful tau sa gandeasca astfel. Dupa ce identifici cauza, incearca sa o inlaturi. De exemplu, un sef care le reproseaza frecvent subalternilor lipsa de motivare si numarul mare de greseli probabil ca se teme ca va fi tras la raspundere si sanctionat daca echipa nu termina proiectul.
"Criticile sale vor fi cu atat mai acide cu cat aceasta frica este mai mare. In loc sa constate realizarea a 96% din sarcinile unei zile, nu observa decat cele 4% inca nerealizate", este de parere Daniel Bichis.
Insa un angajat inteligent emotional, mai spune trainerul, are capacitatea sa descopere frica din spatele reactiilor. Cel mai frecvent, poate sa-si calmeze seful sugerandu-i modul prin care a doua zi se vor recupera nerealizarile de astazi.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău
- DefCamp 2024: Peste 2000 de specialisti s-au reunit pentru a aborda provocarile cibernetice tot mai complexe
- Studiu EY: Lipsa de abilități și legislație împiedică adoptarea extinsă a GenAI de serviciile financiare din Europa
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani