Capcanele vacantelor ieftine in strainatate
Data publicarii: 07-06-2008 | TurismPeste 70% din plangerile turistilor romani se refera la excursiile ieftine in strainatate, noteaza Evenimentul Zilei. Acestia sunt nemultumiti, in special, de cazare si de transportul cu autocarul. O posibila epidemie de bruceloza, boala infectioasa grava, a produs panica printre turistii romani care intentioneaza sa-si petreaca vacanta in Grecia. Vestea a luat amploare dupa ce presa a informat, joi, ca autoritatile bulgare si-au avertizat cetatenii sa renunte temporar la calatoriile in tara vecina.
Agentiile de turism din Romania le transmit clientilor sa nu-si faca probleme si sa plece in concediu asa cum au stabilit, deoarece s-a semnalat doar un focar izolat de imbolnavire.
Potrivit Asociatiei Agentiilor de Turism, pe 22 mai, 40 de persoane au fost infectate cu bruceloza dupa ce au consumat alimente din gospodarii rurale, pe Insula Thassos.
De atunci, nu au mai fost inregistrate alte cazuri, dar exista ingrijorarea ca boala s-ar putea raspandi pe continent, in regiunea Kavala, aflata la granita cu Bulgaria. Informatia a fost confirmata si de Cristian Boiangiu, purtator de cuvant al Ministerului Afacerilor Externe, si de consulatul roman din Thessaloniki. Bruceloza e o boala infectioasa care se transmite la om prin consumul de carne si lactate neprelucrate corespunzator si provenite de la animale bolnave - vaci, oi sau capre. Boala are o perioada de incubatie de 12-14 zile (deci semnele pot aparea si dupa intoarcerea acasa) si debuteaza cu febra, dureri de cap si frisoane.
Grecii nu-si fac probleme
Mesajul bulgarilor, transmis de presa romana, i-a speriat pe turistii autohtoni, care au asaltat agentiile cu zeci de telefoane. Acestea au luat legatura cu partenerii lor din regiunea afectata, care s-au aratat uimiti de efectul intarziat al incidentului, aparut doar intr-un ziar local din Thassos. "Oficialii greci nu in- telegeau despre ce e vorba. Si autoritatile romane de acolo ne-au asigurat ca lucrurile se afla sub control", sustine Marius Usturoiu, de la agentia Mareea, care a trimis in Grecia 500 de romani.
"Ne-au sunat atat turistii care vor sa plece in Grecia, cat si rudele celor care se afla acum acolo. Le-am spus ca nici nu se pune problema de o epidemie", spune Cristian Pandel, directorul Christian Tour. Compania are circa 100 de turisti chiar pe Insula Thassos si alti 900 in alte regiuni din tara. Agentii le recomanda turistilor sa nu consume alimente de la producatori neautorizati.
Romanii vor lux afara, la preturi din tara
Peste 70% din plangerile scrise pe care le primesc agentiile se refera la excursiile ieftine in strainatate, spun operatorii de turism, confirmati de reprezentantii Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului (ANPC).
Asta nu pentru ca hotelurile romanesti ar fi mai bune, ci pentru ca, de cele mai multe ori, problemele aparute aici se rezolva la fata locului. "Anul trecut am avut circa 50 de plangeri, care se refereau, in special, la excursiile in strainatate", spune Constantin Cerbulescu, director ANPC.
Vacantele cu autocarul ajung cel mai des pe masa autoritatilor. "In ultima perioada, am avut multe cazuri cu agentii acuzate ca au lasat turisti fara cazare, s-a defectat autocarul, au fost probleme cu soferii. Am si ridicat licenta uneia dintre ele", admite Lucia Morariu, secretar de stat in Ministerul pentru Turism. In privinta destinatiilor interne, cele mai multe probleme sunt pe litoral.
Prostia se plateste
Pe de alta parte, consumatorii sunt, de multe ori, neglijenti la achizitionarea pachetelor turistice si ajung in postura de a nu-si putea recupera pierderile. Un exemplu este cazul celor 100 de elevi plecati in Franta prin agentia Avangarde. Ajunsi in Paris, ei au constatat ca firma nu le achitase cazarea. Autoritatile au retras licenta agentiei, dar patitii nu pot cere despagubiri pentru ca cele doua profesoare care au achitat pachetul nu au niciun act care sa demonstreze asta. Ele au povestit autoritatilor ca au livrat banii intr-un cont al contabilei de la firma, lucru pe care il mai facusera si anii trecuti.
Stele multe pe bani putini
Operatorii spun ca multe probleme provin din deficientele de informare si asteptarile clientilor, care depasesc realitatea. "Unii turisti platesc servicii la un anumit nivel si se asteapta sa primeasca mult mai mult", exemplifica Ciprian Enea, consultant besttourism.ro.
"Stelele au un rol orientativ si sunt obtinute pe baza unui barem pe care trebuie sa-l atinga o structura de cazare, calculat dupa: spatiul camerei, al zonelor de masa si agrement, numarul pieselor de mobilier si pozitia fata de obiectivul turistic", lamureste Ciprian Enea.
De exemplu, la Londra, amplasarea hotelului atarna mai greu decat calitatea serviciilor. Un hotel de patru stele din centru poate oferi conditii de trei stele de la noi, dar la un pret mult mai mare.
Vorba dulce mult aduce
Agentia de turism e prima la care ajung plangerile. Daca problema nu se rezolva, intra in scena autoritatile din turism si Protectia Consumatorului. Operatorii incearca sa evite asta si spun ca turistul trebuie sa primeasca un raspuns politicos. "Ii spui ca regreti si ai sa verifici ce s-a intamplat. Daca nu are dreptate, ii aduci argumente, dar daca are dreptate, incerci sa-i restitui cat poti mai mult din suma achitata", spune Alin Burcea, director la Paralela 45.
Integral in Evenimentul Zilei
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău
- DefCamp 2024: Peste 2000 de specialisti s-au reunit pentru a aborda provocarile cibernetice tot mai complexe
- Studiu EY: Lipsa de abilități și legislație împiedică adoptarea extinsă a GenAI de serviciile financiare din Europa
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani