Romanii isi reclama bancherii
Data publicarii: 06-06-2008 | Finante-BanciClientii acuza institutiile bancare de publicitate inselatoare si practici abuzive, noteaza Romania Libera. ANPC a controlat 12 banci din Bucuresti si a dat amenzi de 200.000 lei.
Autoritatea nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) acuza bancile de practici si comportament incorect in relatia cu clientii si sfatuieste persoanele care iau credite sa citeasca cu atentie toate clauzele contractuale, care uneori sunt formulate ambiguu, special pentru a lasa loc de interpretare, a declarat George Ursu, inspector-sef de prestari servicii in ANPC. Acesta spune ca ANPC a efectuat controale la 12 banci din Bucuresti si a aplicat amenzi in valoare de 200.000 lei (55.500 euro), pentru comportament incorect in relatia cu consumatorii.
"In primele cinci luni am primit 400 de reclamatii cu privire la activitatea bancilor, in conditiile in care anul trecut au fost inregistrate doar 300 de reclamatii in cazul bancilor si 100 privind activitatea institutiilor financiare nebancare (IFN). Afluxul mare de reclamatii ne-a determinat sa demaram un control de anvergura la banci", explica George Ursu. Acesta spune ca, fata de anul anterior, cresterea numarului de clienti nemultumiti a fost semnificativa, acestia reclamand in special introducerea unor taxe si comisioane ulterioare semnarii contractului de creditare, precum si formularile ambigue din contracte, cu scopul de a ascunde informatii, taxe sau comisioane. In opinia acestuia, bancile au justificat introducerea sau majorarea acestor taxe prin devalorizarea leului in raport cu euro, prin majorarea de catre BNR a dobanzii de referinta si prin riscul de tara crescut.
"Avand in vedere devalorizarea cursului leu-euro si majorarea dobanzii de referinta, bancile fie au marit dobanzile si comisioanele, fie au introdus noi taxe, pentru a-si mentine profiturile", considera Ursu. Acesta sustine insa ca, in unele cazuri, aceste taxe nu se justifica, fiind chiar mai mari decat in alte state europene, iar costurile ar trebui suportate bilateral, nu doar de consumatori. "Insumate, dobanzile si comisioanele s-au marit si cu 40-50% din momentul contractarii creditului, ceea ce denota un comportament incorect din partea bancilor, intrucat partile au negociat alte conditii la momentul incheierii contractului de creditare", a aratat George Ursu.
Reprezentantii sistemului bancar admit ca exista unele banci care practica anumite metode de publicitate inselatoare, insa spun ca autoritatea de protectie a consumatorilor este departe de a intelege sistemul bancar. "Este posibil ca si bancile sa greseasca. Fara indoiala ca unele practica un anumit tip de publicitate inselatoare - in general, acestea sunt cele preocupate de cota de piata - si aceasta strica imaginea bancilor. Este bine ca exista un caine de paza care vegheaza interesele consumatorilor, dar ANPC mai are de parcurs un drum lung pentru a intelege sistemul bancar", a apreciat Bogdan Baltazar, membru in boardul Bancii Romane pentru Dezvoltare (BRD)-Groupe Societe Generale.
Baltazar critica amanarea infiintarii mediatorului bancar de catre Asociatia Romana a Bancilor, pe care il vede ca o solutie pentru rezolvarea unor probleme de acest gen. "Suntem inca intr-o anumita preistorie a bankingului, de foarte multe ori se constata si o lipsa de educare si informare a clientilor bancilor", sustine Baltazar. Desi cea mai mare amenda data nu a depasit 4.000 de lei (1.100 euro), bancile au contestat in justitie actiunile ANPC.
ARBITRAJ
Daca justitia da castig de cauza plangerilor clientilor si stabileste faptul ca unele din anumite contracte de creditare sunt abuzive, atunci inspectorii ANPC pot aplica sanctiuni suplimentare, nu doar amenzi. Sanctiunile pot fi de la propuneri de modificare a contractului de creditare si pana la masuri extreme, precum suspendarea activitatii bancii, sustine George Ursu.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani
- Stefanini Group îl numește pe Farlei Kothe în funcția de CEO pentru America de Nord, EMEA și APAC
- Punct de vedere EY România: Utilizarea Inteligenței Artificiale de către autoritățile fiscale: avantaje, riscuri și provocări
- OMV Petrom finalizează tranzacția cu Jantzen Renewables pentru achiziționarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Libra Internet Bank finanțează cu 7,5 milioane de euro construcția unui parc fotovoltaic de 23,1 MW în Teleorman
- Revolut anunță actualizarea IBAN-urilor locale și operaționalizarea sucursalei românești
- Schneider Electric colaborează cu GR3N pentru reciclarea plasticului și promovarea circularității în industria chimică
- NewCold intra in Romania prin achizitia unui teren de 9 hectare in nordul Bucurestiului