Romanii isi reclama bancherii
Data publicarii: 06-06-2008 | Finante-BanciClientii acuza institutiile bancare de publicitate inselatoare si practici abuzive, noteaza Romania Libera. ANPC a controlat 12 banci din Bucuresti si a dat amenzi de 200.000 lei.
Autoritatea nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) acuza bancile de practici si comportament incorect in relatia cu clientii si sfatuieste persoanele care iau credite sa citeasca cu atentie toate clauzele contractuale, care uneori sunt formulate ambiguu, special pentru a lasa loc de interpretare, a declarat George Ursu, inspector-sef de prestari servicii in ANPC. Acesta spune ca ANPC a efectuat controale la 12 banci din Bucuresti si a aplicat amenzi in valoare de 200.000 lei (55.500 euro), pentru comportament incorect in relatia cu consumatorii.
"In primele cinci luni am primit 400 de reclamatii cu privire la activitatea bancilor, in conditiile in care anul trecut au fost inregistrate doar 300 de reclamatii in cazul bancilor si 100 privind activitatea institutiilor financiare nebancare (IFN). Afluxul mare de reclamatii ne-a� determinat sa demaram un control de anvergura la banci", explica George Ursu. Acesta spune ca, fata de anul anterior, cresterea numarului de clienti nemultumiti a fost semnificativa, acestia reclamand in special introducerea unor taxe si comisioane ulterioare semnarii contractului de creditare, precum si formularile ambigue din contracte, cu scopul de a ascunde informatii, taxe sau comisioane. In opinia acestuia, bancile au justificat introducerea sau majorarea acestor taxe prin devalorizarea leului in raport cu euro, prin majorarea de catre BNR a dobanzii de referinta si prin riscul de tara crescut.
"Avand in vedere devalorizarea cursului leu-euro si majorarea dobanzii de referinta, bancile fie au marit dobanzile si comisioanele, fie au introdus noi taxe, pentru a-si mentine profiturile", considera Ursu. Acesta sustine insa ca, in unele cazuri, aceste taxe nu se justifica, fiind chiar mai mari decat in alte state europene, iar costurile ar trebui suportate bilateral, nu doar de consumatori. "Insumate, dobanzile si comisioanele s-au marit si cu 40-50% din momentul contractarii creditului, ceea ce denota un comportament incorect din partea bancilor, intrucat partile au negociat alte conditii la momentul incheierii contractului de creditare", a aratat George Ursu.
Reprezentantii sistemului bancar admit ca exista unele banci care practica anumite metode de publicitate inselatoare, insa spun ca autoritatea de protectie a consumatorilor este departe de a intelege sistemul bancar. "Este posibil ca si bancile sa greseasca. Fara indoiala ca unele practica un anumit tip de publicitate inselatoare - in general, acestea sunt cele preocupate de cota de piata - si aceasta strica imaginea bancilor. Este bine ca exista un caine de paza care vegheaza interesele consumatorilor, dar ANPC mai are de parcurs un drum lung pentru a intelege sistemul bancar", a apreciat Bogdan Baltazar, membru in boardul Bancii Romane pentru Dezvoltare (BRD)-Groupe Societe Generale.
Baltazar critica amanarea infiintarii mediatorului bancar de catre Asociatia Romana a Bancilor, pe care il vede ca o solutie pentru rezolvarea unor probleme de acest gen. "Suntem inca intr-o anumita preistorie a bankingului, de foarte multe ori se constata si o lipsa de educare si informare� a clientilor bancilor", sustine Baltazar. Desi cea mai mare amenda data nu a depasit 4.000 de lei (1.100 euro), bancile au contestat in justitie actiunile ANPC.
ARBITRAJ
Daca justitia da castig de cauza plangerilor clientilor si stabileste faptul ca unele din anumite contracte de creditare sunt abuzive, atunci inspectorii ANPC pot aplica sanctiuni suplimentare, nu doar amenzi. Sanctiunile pot fi de la propuneri de modificare a contractului de creditare si pana la masuri extreme, precum suspendarea activitatii bancii, sustine George Ursu.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Cushman & Wakefield Echinox a asistat Kinstellar pe parcursul întregului proces de relocare a biroului în Globalworth Tower
- Studiu Deloitte: companiile imobiliare din sectorul comercial estimeaza o crestere a veniturilor in 2025
- Deloitte România a asistat investitorul imobiliar M Core Group în preluarea unui portofoliu de șapte mall-uri de la MAS PLC
- Rating VEKTOR maxim pentru comunicarea BT din 2024 cu investitorii și acționarii
- Record: Utilizatorii Revolut din România au realizat peste un miliard de tranzacții, în 2024
- Polița de călătorie standard nu acoperă accidentele survenite în timpul practicării sporturilor de iarnă
- EY România - Regulamentul UE împotriva defrișărilor: riscuri mari și amenzi de 4% pentru companii
- EY România - Directiva DEBRA încurajează companiile să-și finanțeze investițiile mai mult prin capitaluri proprii în detrimentul împrumuturilor la terți
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău
- DefCamp 2024: Peste 2000 de specialisti s-au reunit pentru a aborda provocarile cibernetice tot mai complexe
- Studiu EY: Lipsa de abilități și legislație împiedică adoptarea extinsă a GenAI de serviciile financiare din Europa
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des