Mai multe optiuni si costuri mai scazute pentru clientii bancilor
Data publicarii: 06-06-2008 | Finante-BanciParlamentul European a adoptat, la 5 iunie 2008, doua rapoarte cu privire la servicii bancare si financiare, elaborate de Gianni Pittela (PSE, Italia) si Otmar Karas (PPE-DE, Austria). Accesul la servicii financiare de baza, cum ar fi deschiderea unui cont bancar, "reprezinta un drept" al fiecarui cetatean.
Raportul Pitella solicita Comisiei facilitarea mobilitatii consumatorilor si monitorizarea progreselor inregistrate de statele membre in ceea ce priveste usurinta consumatorilor de a schimba operatorul, consolidand astfel concurenta sanatoasa dintre operatori. In plus, raportul recomanda autorizarea taxelor de inchidere a unui cont, doar daca acestea sunt "deplin justificate". Deputatii se opun tuturor legaturilor contractuale care nu sunt necesare si care impiedica mobilitatea consumatorilor.
Informarea consumatorilor reprezinta o premisa fundamentala pentru a "asigura concurenta dintre banci", deputatii solicitand oferirea consumatorilor de informatii de o calitate si lizibilitate mai buna care "favorizeaza calitatea in defavoarea cantitatii".
Comisiei Europene i se solicita sa garanteze faptul ca sectorul bancar furnizeaza consumatorilor, inainte de a-si deschide un cont, un document sintetic care enumara toate costurile aferente, intr-un mod comparabil in intreaga Uniune.
Deputatii europeni recomanda, de asemenea, "crearea unui standard european unic" prin care furnizorul de servicii bancare sa ofere consumatorului informatii privind produsele de baza, costurile si conditiile aferente acestora, in scopul permiterii unei comparatii usoare si transparente. Acestia mai sugereaza sectorului bancar sa studieze fezabilitatea crearii unui motor european de cautare care sa permita o comparatie transfrontaliera usoara si gratuita.
Firmele mici apeleaza rar la serviciile financiare transfrontaliere
Serviciile financiare pentru persoanele fizice sunt din punct de vedere macroeconomic foarte importante, tinand cont ca cifra de afaceri a bancilor cu servicii financiare cu amanuntul reprezinta 2% din PIB-ul UE anual. In plus, fenomenul imbatranirii populatiei duce la o crestere a cererii pentru produse bancare, de asigurari de sanatate si pensii facultative.
In raportul redactat de Othmar KARAS (PPE-DE, Austria) se constata ca nu doar persoanele fizice, ci si intreprinderile mici apeleaza intr-o masura mai mica la serviciile financiare transfrontaliere. De aceea, este important ca si aceste intreprinderi sa beneficieze de avantajele pietei unice, ceea ce presupune includerea IMM-urilor in sfera de aplicare a legislatiei de protectie a consumatorilor.
O piata unica in domeniul serviciilor financiare pentru consumatori poate fi realizata numai prin masuri care ofera un mediu sigur, atat in ceea ce priveste cererea, cat si oferta. Astfel de masuri trebuie elaborate astfel incat sa permita aparitia unor noi produse, servicii si actori pe piata. Raportul releva faptul ca diferentele din dreptul fiscal reprezinta unul dintre cele mai importante impedimente in calea realizarii pietei unice si se reaminteste statelor membre responsabilitatea majora care le revine in acest domeniu.
Luand in considerare concluziile care se impun in urma recentelor cazuri de turbulente din sectorul serviciilor bancare cu amanuntul, precum Northern Rock, IKB, Sachsen LB, Societe Generale, ca sistemele de remunerare din sectorul bancar trebuie reorganizate pe baza obiectivelor pe termen lung si a orientarilor emise de autoritatile de supraveghere pentru a combate intr-un mod mai eficient fenomenul riscului moral si pentru a consolida rolul sistemelor de gestiune prudenta a riscului.
Potrivit raportului Parlamentului European, consumatorii ar trebui sa aiba acces la mecanisme extrajudiciare de solutionare alternativa a litigiilor (SAL) legate de serviciile financiare.
In acest sens, se solicita statelor membre sa promoveze cunoasterea sistemului FIN-NET de catre consumatori. FIN-NET ar trebui sa aiba un rol-cheie in coordonarea informatiilor destinate publicului privind accesul la mecanisme de recurs si de solutionare alternativa a litigiilor, in special in ceea ce priveste serviciile financiare transfrontaliere.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- BT: Finantare pentru Simtel pentru finalizarea unui parc fotovoltaic in Giurgiu
- UNSICAR: Checklist de siguranță în vacanța de Paște
- Studiu EY România: Românii prioritizează calitatea și reducerile pentru Sărbătorile de Paște 2025
- #DreptulLaBanking: Protejează-ți datele financiare de Paște
- Studiu EY: Listările publice globale în T1 2025: între provocări și incertitudini
- Divizia de Property Management a Colliers preia administrarea cladirii de birouri Victoria Center
- Piața centrelor de date din România este în etapa gain momentum
- Salt Bank aniversează un an de la lansare cu un nou record: peste 500.000 de clienți
- Studiu EY: Companiile se vor confrunta cu schimbări majore ale politicilor fiscale și comerciale la nivel global
- Skanska a semnat vanzarea cladirii de birouri Equilibrium 1 catre fondul de investitii Gordiusz Private Equity
- EY-Parthenon a asistat acționarii Forza Rossa și British Motors în vânzarea dealerilor auto Ferrari și Aston Martin în România
- Colliers: Oferta redusă și creșterea chiriilor îngreunează accesul la spații moderne de birouri
- EY România: Războiul fiscal-tarifar între SUA și restul lumii - unde e România?
- Meta Estate Trust anunță un profit net de aproape 11 milioane de lei în 2024, creștere de 15%
- Studiu EY Vehicule Electrice: Încărcarea inteligentă și bidirecțională devin esențiale pentru reducerea costurilor, stabilitatea rețelei și integrarea de regenerabile