Mai multe optiuni si costuri mai scazute pentru clientii bancilor
Data publicarii: 06-06-2008 | Finante-BanciParlamentul European a adoptat, la 5 iunie 2008, doua rapoarte cu privire la servicii bancare si financiare, elaborate de Gianni Pittela (PSE, Italia) si Otmar Karas (PPE-DE, Austria). Accesul la servicii financiare de baza, cum ar fi deschiderea unui cont bancar, "reprezinta un drept" al fiecarui cetatean.
Raportul Pitella solicita Comisiei facilitarea mobilitatii consumatorilor si monitorizarea progreselor inregistrate de statele membre in ceea ce priveste usurinta consumatorilor de a schimba operatorul, consolidand astfel concurenta sanatoasa dintre operatori. In plus, raportul recomanda autorizarea taxelor de inchidere a unui cont, doar daca acestea sunt "deplin justificate". Deputatii se opun tuturor legaturilor contractuale care nu sunt necesare si care impiedica mobilitatea consumatorilor.
Informarea consumatorilor reprezinta o premisa fundamentala pentru a "asigura concurenta dintre banci", deputatii solicitand oferirea consumatorilor de informatii de o calitate si lizibilitate mai buna care "favorizeaza calitatea in defavoarea cantitatii".
Comisiei Europene i se solicita sa garanteze faptul ca sectorul bancar furnizeaza consumatorilor, inainte de a-si deschide un cont, un document sintetic care enumara toate costurile aferente, intr-un mod comparabil in intreaga Uniune.
Deputatii europeni recomanda, de asemenea, "crearea unui standard european unic" prin care furnizorul de servicii bancare sa ofere consumatorului informatii privind produsele de baza, costurile si conditiile aferente acestora, in scopul permiterii unei comparatii usoare si transparente. Acestia mai sugereaza sectorului bancar sa studieze fezabilitatea crearii unui motor european de cautare care sa permita o comparatie transfrontaliera usoara si gratuita.
Firmele mici apeleaza rar la serviciile financiare transfrontaliere
Serviciile financiare pentru persoanele fizice sunt din punct de vedere macroeconomic foarte importante, tinand cont ca cifra de afaceri a bancilor cu servicii financiare cu amanuntul reprezinta 2% din PIB-ul UE anual. In plus, fenomenul imbatranirii populatiei duce la o crestere a cererii pentru produse bancare, de asigurari de sanatate si pensii facultative.
In raportul redactat de Othmar KARAS (PPE-DE, Austria) se constata ca nu doar persoanele fizice, ci si intreprinderile mici apeleaza intr-o masura mai mica la serviciile financiare transfrontaliere. De aceea, este important ca si aceste intreprinderi sa beneficieze de avantajele pietei unice, ceea ce presupune includerea IMM-urilor in sfera de aplicare a legislatiei de protectie a consumatorilor.
O piata unica in domeniul serviciilor financiare pentru consumatori poate fi realizata numai prin masuri care ofera un mediu sigur, atat in ceea ce priveste cererea, cat si oferta. Astfel de masuri trebuie elaborate astfel incat sa permita aparitia unor noi produse, servicii si actori pe piata. Raportul releva faptul ca diferentele din dreptul fiscal reprezinta unul dintre cele mai importante impedimente in calea realizarii pietei unice si se reaminteste statelor membre responsabilitatea majora care le revine in acest domeniu.
Luand in considerare concluziile care se impun in urma recentelor cazuri de turbulente din sectorul serviciilor bancare cu amanuntul, precum Northern Rock, IKB, Sachsen LB, Societe Generale, ca sistemele de remunerare din sectorul bancar trebuie reorganizate pe baza obiectivelor pe termen lung si a orientarilor emise de autoritatile de supraveghere pentru a combate intr-un mod mai eficient fenomenul riscului moral si pentru a consolida rolul sistemelor de gestiune prudenta a riscului.
Potrivit raportului Parlamentului European, consumatorii ar trebui sa aiba acces la mecanisme extrajudiciare de solutionare alternativa a litigiilor (SAL) legate de serviciile financiare.
In acest sens, se solicita statelor membre sa promoveze cunoasterea sistemului FIN-NET de catre consumatori. FIN-NET ar trebui sa aiba un rol-cheie in coordonarea informatiilor destinate publicului privind accesul la mecanisme de recurs si de solutionare alternativa a litigiilor, in special in ceea ce priveste serviciile financiare transfrontaliere.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău
- DefCamp 2024: Peste 2000 de specialisti s-au reunit pentru a aborda provocarile cibernetice tot mai complexe
- Studiu EY: Lipsa de abilități și legislație împiedică adoptarea extinsă a GenAI de serviciile financiare din Europa
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani