AFP: in Romania interesele imobiliare se imbina adesea cu cele politice
Data publicarii: 04-06-2008 | ImobiliareFrenezia imobiliara a atins o culme in Romania, unde si cea mai mica bucata de pamant este scoasa la vanzare la preturi exorbitante, in timp ce speculatiile funciare se imbina adesea cu interesele politice, scrie miercuri agentia France-Presse intr-un material intitulat "Romania: teren de vanzare".
La Bucuresti, metrul patrat ajunge de la 300 de euro, la o periferie saraca, pana la 5.000 de euro in zona de lux Primaverii, fost cartier al nomenclaturii comuniste. Insa, cum terenurile in capitala au devenit rare, promotorii vizeaza din ce in ce mai mult comunele limitrofe.
"In zona metropolitana sunt multe terenuri disponibile si, chiar daca preturile au crescut, ele sunt inca accesibile", a declarat pentru AFP presedinta Asociatiei Romane a Agentiilor Imobiliare (ARAI), Ruxandra Cleciu. "Bucurestenii sunt reticenti deocamdata sa se instaleze in afara capitalei din cauza infrastructurilor insuficiente, dar pentru promotori singura optiune este de a iesi din Bucuresti, daca vor sa dezvolte mari proiecte rezidentiale", a explicat Cleciu.
Aceasta zona este vizata, de asemenea, de speculantii imobiliari, care vad in ea o ocazie de a se imbogati negociind cu statul despagubiri de expropriere in proiecte de utilitate publica. Astfel, relateaza AFP, anuntarea construirii a doua sosele de centura, la sud si la nord de Bucuresti, si a unei autostrazi care sa lege capitala de Brasov a facut ca preturile terenurilor din regiune sa explodeze.
Situata la nord de Bucuresti, pe traiectoria viitoarei autostrazi, localitatea Moara Vlasiei a fost scena unei adevarate batalii pentru cumpararea de terenuri, preturile urcand in cateva luni de la 3 la 100 de euro pe metru patrat. "Chiar daca exista un risc, pentru ca traseul autostrazii se poate schimba, cei care cumpara mari suprafete vor avea mereu de castigat", spune Ruxandra Cleciu.
In plus, potrivit analistilor, afacerile imobiliare si politica sunt din ce in ce mai legate, in asa masura, incat "grupurile de interese imobiliare au facut jocurile in campania pentru alegerile locale", scrie AFP citandu-l pe Cristian Parvulescu. "Exista riscul ca primarii alesi la acest scrutin sa fie marionete ale acestor grupuri", spune Parvulescu.
Satul Stefanesti, aflat la 30 de kilometri nord-est de Bucuresti, pare sa ilustreze aceasta tendinta, in conditiile in care, potrivit zvonurilor, cei doi principali candidati la Primarie n-ar fi ezitat sa cumpere voturi pentru a-si asigura victoria, provocand busculade fara precedent intre sustinatorii lor respectivi, in ziua votului. Miza ar fi un teren de 300 de hectare, evaluat la 300 de milioane de euro, situat in apropierea viitoarei autostrazi, si doua mari ansambluri rezidentiale, dezvoltate de compania spaniola Fadesa si de cea turca Opus Projects, proiecte estimate in total la aproape doua miliarde de euro. Acest teren este ravnit de mai multi oameni de afaceri importanti, care vad in el o mina de aur in perspectiva viitoarelor exproprieri, interesele lor fiind reprezentate de cei doi candidati la Primarie, scrie AFP, citand HotNews.
Aceasta febra imobiliara a cuprins si alte mari orase, de pilda Timisoara si Cluj, ale caror comune limitrofe cunosc un formidabil avant gratie interesului promotorilor si investitorilor care vor sa vina aici. Astfel, de la venirea gigantului finlandez Nokia la Jucu preturile terenurilor au luat-o razna, in timp ce batalia electorala s-a inasprit, candidatii recurgand la o ampla desfasurare de forte pentru a seduce electoratul. "In ultimele saptamani, toti candidatii au batut de mai multe ori la usa mea pentru a-si lauda proiectele si a-si critica adversarii. In 2004 niciodata nu s-a intamplat asta", a declarat pentru AFP Lucian, un locuitor din Jucu.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani
- Stefanini Group îl numește pe Farlei Kothe în funcția de CEO pentru America de Nord, EMEA și APAC
- Punct de vedere EY România: Utilizarea Inteligenței Artificiale de către autoritățile fiscale: avantaje, riscuri și provocări
- OMV Petrom finalizează tranzacția cu Jantzen Renewables pentru achiziționarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Libra Internet Bank finanțează cu 7,5 milioane de euro construcția unui parc fotovoltaic de 23,1 MW în Teleorman