Sefii, cu ochii pe activitatea angajatilor

Data publicarii: 07-05-2008 | Diverse

Accesarile pe internet, apelurile telefonice, emailul sau inregistrarile video sunt tot atatea variante prin care angajatorul monitorizeaza timpul petrecut de salariat la serviciu, noteaza Adevarul.

Verificarea activitatii unui angajat la locul de munca a devenit una dintre prioritatile angajatorilor activi pe plan local. Chiar daca poate fi considerat un motiv de stres pentru angajat, monitorizarea prin diferite metode exista, si se face pentru a controla cat mai bine utilizarea timpului pe care un angajat il are la dispozitie pentru a-si finaliza indatoririle.

Cele mai frecvente metode pe care un angajator le are la dispozitie pentru a verifica orice miscare a angajatului sau sunt supravegherea accesarilor pe internet, a apelurilor telefonice sau a emailului de serviciu. Oricare dintre metodele folosite implica o invadare a spatiului individului, si, implicit, dreptul sau la viata privata. Pe de alta parte, in timp ce angajatul isi cere dreptul, compania vrea pe cat posibil sa-si asigure integritatea resurselor umane si informatice.

Companiile nu isi anunta angajatii

Potrivit unui studiu efectuat de echipa HR Romania, pe un esantion de aproximativ 300 de persoane, in marea lor majoritate manageri de nivel mediu si specialisti in diferite domenii de activitate, in numeroase cazuri companiile si-au instalat sisteme de monitorizare a activitatii angajatilor, fara insa ca acestia sa fie instiintati despre aceasta masura. 18,98% din cei intervievati au declarat faptul ca in companiile in care activeaza nu se aplica nicio metoda de monitorizare.

In schimb, 47,12% din esantion recunosc ca le este urmarita activitatea. Exista situatii in care angajatii au auzit din "surse" ca sunt urmariti si se impaca cu aceasta idee. Astfel, din punct de vedere al caii prin care angajatii au aflat ca activitatea lor le este monitorizata, repondentii studiului au raspuns in proportie de 61,32% ca li s-a comunicat acest aspect in mod oficial de catre conducere, 34,91% ca stiu din surse neoficiale ca sunt monitorizati si 3,37% au aflat mai intai in mod neoficial si apoi li s-a confirmat de catre conducere ca sunt urmariti.

Potrivit studiului efectuat de HR Romania, metodele de monitorizare sunt din ce in ce mai diverse acoperind intreaga paleta de activitati ale angajatului. Astfel, in peste 64% din cazuri monitorizarea vizeaza activitatile desfasurate pe internet. Activitatea pe computerul de serviciu, emailul sau camerele video sunt tot atatea variante des utilizate de catre angajatori pentru a supraveghea actiunile unui angajat.

Telefonul, la control!

Monitorizarea video se utilizeaza cu precadere in vederea protectiei impotriva furtului, dar si a monitorizarii activitatii angajatilor. Evaluarile pe baza inregistrarilor se fac periodic pentru toti angajatii, prin sondaj. Nu scapa de control nici lista apelurilor telefonice.

Peste 50% din cei chestionati au declarat ca monitorizarea apelurilor telefonice are in vedere evaluarea activitatii angajatilor si a satisfactiei clientilor. Acest proces are loc permanent, iar evaluarile pe baza listei cu numerele formate si a duratei apelurilor se fac pentru toti angajatii. Exista insa si companii in care au loc inregistrari ale convorbirilor telefonice (28,57%) in vederea stabilirii nivelului de satisfactie al clientilor, dar si al modului in care angajatii isi desfasoara activitatea.

In ceea ce priveste monitorizarea accesarilor pe internet, ea se desfasoara prin inregistrarea paginilor web vizitate si a duratei vizitei (74,07%), blocarea anumitor pagini web (58,02%) si inregistrarea continutului, atunci cand angajatul posteaza comentarii pe forumuri sau bloguri (19,75%). Monitorizarea activitatii locale pe computerul de serviciu se face de cele mai multe ori pentru inregistrarea continutului, dar si pentru inregistrarea timpului petrecut la calculator.

In ceea ce priveste monitorizarea e-mailului de catre firma aceasta prevede atat contracararea atacurilor cibernetice, cat si evaluarea muncii angajatilor si, in acelasi timp, protejarea impotriva divulgarii informatiilor confidentiale ale companiei. Concret, aceasta monitorizare consta in inregistrarea adreselor destinatarilor si expeditorilor de mesaje (41,67%), dar si salvarea si stocarea e-mailurilor trimise si primite de catre angajati (71,67%).

Majoritatea angajatorilor decid sa apeleze la monitorizarea angajatilor din dorinta de a se proteja de potentiale infractiuni, dar mai ales pentru a creste siguranta la locul de munca si, implicit, productivitatea salariatilor. Modul in care acestia folosesc rezultatele monitorizarilor sunt dintre cele mai variate, cel mai des utilizat fiind avertismentul informal.

Integral in Adevarul

Tag-uri:
Ultimele stiri pe BankNews.ro: