Romania, codasa la finantarile prin leasing imobiliar
Data publicarii: 25-04-2008 | Finante-BanciFie ca sunt de tip legislativ, fie ca au la baza lipsa de informare, barierele in calea dezvoltarii leasingului imobiliar sunt numeroase in Europa Centrala si de Est, noteaza Adevarul.
Daca in Bulgaria, specialistii se plang de dubla impunere a TVA, in Romania - principala problema este reprezentata de lipsa parteneriatelor public-privat in acest domeniu. In plus, potentialii clienti se arata, adesea, sceptici, dar fideli finantarii prin credit bancar.
Potrivit datelor Asociatiei bulgare de leasing, operatiunile de leasing imobiliar s-au ridicat la valoarea de 99 milioane euro, anul trecut. Ceea ce reprezinta sub 8% din totalul finantarilor prin leasing. Situatia este similara in tara noastra, unde ponderea leasingului de real estate nu este cu mult mai mare.
Datele Asociatiei de Leasing si Servicii Nebancare (ALB) arata ca in 2007, doar 9% din totalul operatiunilor de acest tip s-au indreptat spre sectorul imobiliar. In cifre, asta inseamna 461 milioane de euro dintr-un total de 4,94 miliarde euro.
Fara parteneriate public-privat in tara noastra
Modul in care legislatia reglementeaza activitatea societatilor de profil pune bete in roate dezvoltarii leasingului imobiliar. La bulgari, principala problema este reprezentata de dubla impunere a taxei pe valoarea adaugata.
"Se factureaza TVA o data la semnarea contractului si inca o data la momentul transferului de proprietate", explica Vasile Cristescu, Head of Sales IMMORENT. In plus, dificultatea de a parcurge un contract de leasing reprezinta o alta bariera, care amplifica reticenta persoanelor fizice si juridice in a apela la acest tip de finantare.
Nici societatile de profil din tara noastra nu sunt foarte multumite de modul in care activitatea lor este reglementata. Principalul inconvenient il reprezinta Ordonanta de Guvern nr. 64/2000, care face, practic, imposibila derularea unor parteneriate public-private (PPP) in domeniul leasing-ului imobiliar. Astfel, in 2007, nici un astfel de proiect nu a fost desfasurat in Romania.
Daca modelul PPP ar functiona la fel ca in alte state europene, riscul investitiei ar urma sa fie impartit intre cele doua sectoare, public si privat, iar leasingul imobiliar ar putea deveni o solutie viabila la finantarea sectorului de stat.
O alta problema este reprezentata de imposibilitatea amortizarii accelerate a investitiei, care face ca la momentul expirarii contractului, valoarea reziduala sa fie foarte mare. Or, in aceste conditii, dezvoltatorii nu mai iau in calcul posibilitatea unei finantari prin leasing imobiliar operational.
Italia, un model european de succes
Situatia este diferita in alte tari din Europa. Specialistii spun ca Italia este unul dintre cele mai apreciate modele de business pe piata leasingului imobiliar. Aici, perioada de amortizare este mai scurta iar valoarea reziduala este negociabila la momentul expirarii contractului. In plus, se practica amortizarea accelerata iar administratiile locale acorda facilitati de ordin fiscal pentru finantarile in leasing operational.
Integral in Adevarul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Cushman & Wakefield Echinox a asistat Kinstellar pe parcursul întregului proces de relocare a biroului în Globalworth Tower
- Studiu Deloitte: companiile imobiliare din sectorul comercial estimeaza o crestere a veniturilor in 2025
- Deloitte România a asistat investitorul imobiliar M Core Group în preluarea unui portofoliu de șapte mall-uri de la MAS PLC
- Rating VEKTOR maxim pentru comunicarea BT din 2024 cu investitorii și acționarii
- Record: Utilizatorii Revolut din România au realizat peste un miliard de tranzacții, în 2024
- Polița de călătorie standard nu acoperă accidentele survenite în timpul practicării sporturilor de iarnă
- EY România - Regulamentul UE împotriva defrișărilor: riscuri mari și amenzi de 4% pentru companii
- EY România - Directiva DEBRA încurajează companiile să-și finanțeze investițiile mai mult prin capitaluri proprii în detrimentul împrumuturilor la terți
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău
- DefCamp 2024: Peste 2000 de specialisti s-au reunit pentru a aborda provocarile cibernetice tot mai complexe
- Studiu EY: Lipsa de abilități și legislație împiedică adoptarea extinsă a GenAI de serviciile financiare din Europa
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des