Costurile vietii golesc portofelele romanilor
Data publicarii: 17-03-2008 | EconomieStatisticile oficiale arata ca sumele cele mai mari pe care le cheltuiesc romanii, dintr-un buget-etalon de 1.000 de lei, sunt alocate platilor pentru energie, gaze, termoficare, telefonie si salubritate, noteaza Adevarul. Iar hrana zilnica, tigarile si bauturile continua sa predomine in clasamentul produselor din cosul de consum al populatiei.
Luna de luna, cheltuielile inevitabile cu intretinerea locuintei si asigurarea hranei devoreaza cele mai mari parti din bugetele familiilor. Fapt care rezida si din analizele Institutului National de Statistica (INS), mai precis din evaluarea ponderii produselor si serviciilor din cosul de consum al populatiei, pe baza carora se calculeaza inflatia lunara.
In general, dintr-o suma fixa, etalon, de 1.000 de lei, pentru marfurile nealimentare se cheltuiesc, in Romania, 447 lei, pentru alimente sunt alocati 374,98 lei, iar pentru servicii - 178,02 lei. La o privire mai atenta a listelor INS, observam insa ca sumele cele mai substantiale din acest buget-etalon se cheltuiesc pentru plata datoriilor la intretinere, din care fac parte curentul electric, gazele, termoficarea, salubritatea, abonamentele la telefonie (fixa si mobila), abonamentele la radio-TV, diversele taxe etc. - in total, mai mult de 220 de lei. Urmeaza alimentele de baza, respectiv painea, legumele, carnea, lactatele sau fructele, pentru care se cheltuiesc cel putin 175 de lei.
Bugete minime pentru produsele de casa
Pentru tutun, tigari si bauturi alcoolice, din acest buget romanii aloca aproximativ 60 de lei. Si la doctor se duc multi bani, in sensul ca pentru medicamente sunt cheltuiti, potrivit INS, 38,4 lei, iar pentru consultatii si diagnosticare - aproape 10 lei.
Daca privim listele cu bunuri si servicii din punctul de vedere al celor mai mici cheltuieli, prima concluzie care se desprinde este aceea ca produse precum gemuri, siropuri, muraturi, slanina sau untura se vand cel mai greu. Adica romanii prefera sa si le prepare acasa in loc sa le cumpere.
Dincolo de natura obligatorie a cheltuielilor din categoria "cele mai mari", comportamentul de cumparare al romanilor - reflectat in ponderea pe care o acorda cheltuielilor din bugetul-etalon trasat de INS - arata ca portofelele romanilor sunt in continuare golite de costurile vietii. Motiv pentru care autoritatile ar trebui sa-si revizuiasca politica fata de nivelul de trai al populatiei tarii noastre.
Integral in Adevarul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu EY Vehicule Electrice: Încărcarea inteligentă și bidirecțională devin esențiale pentru reducerea costurilor, stabilitatea rețelei și integrarea de regenerabile
- Piata hoteliera din Romania atinge un nou maxim, inregistrand cel mai mare numar de turisti din ultimele 3 decenii
- Banca Transilvania - rezultate financiare 2024
- Grupul BCR, rezultate 2024
- Banca Transilvania și OTP Bank România au devenit o singură bancă
- Studiu Deloitte: utilizarea inteligenței artificiale generative va dubla consumul de energie electrică al centrelor de date la nivel global până în 2030
- Cushman & Wakefield Echinox a asistat Kinstellar pe parcursul întregului proces de relocare a biroului în Globalworth Tower
- Studiu Deloitte: companiile imobiliare din sectorul comercial estimeaza o crestere a veniturilor in 2025
- Deloitte România a asistat investitorul imobiliar M Core Group în preluarea unui portofoliu de șapte mall-uri de la MAS PLC
- Rating VEKTOR maxim pentru comunicarea BT din 2024 cu investitorii și acționarii
- Record: Utilizatorii Revolut din România au realizat peste un miliard de tranzacții, în 2024
- Polița de călătorie standard nu acoperă accidentele survenite în timpul practicării sporturilor de iarnă
- EY România - Regulamentul UE împotriva defrișărilor: riscuri mari și amenzi de 4% pentru companii
- EY România - Directiva DEBRA încurajează companiile să-și finanțeze investițiile mai mult prin capitaluri proprii în detrimentul împrumuturilor la terți
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău