Antrenorul de manageri

Data publicarii: 07-03-2008 | HR/Cariere

Cand randamentul iti scade la serviciu dar esti prea valoros sa ti se dea papucii, esti trimis la coach, noteaza Gandul. Pentru 200 euro/ora, coach-ul Horea Murgu e dispus sa se transforme in confidentul si sfetnicul managerilor de top din companii. Ca sa fii coach trebuie sa ai o calitate: "Sa stii sa taci atunci cand iti vine sa vorbesti", asa ca nu-i de mirare ca intr-o sedinta de doua ore, cam 95% din timp vorbeste clientul.

Consilierea angajatilor ajunsi intr-un moment de impas se poate face si prin telefon, caz in care o sedinta de coaching nu poate depasi 20 de minute. Coach-ul se baga pe sub pielea angajatului, incurajandu-l sa-si exprime frustrarile, intimitatile cele mai de pret si visurile nebunesti, ca sa inteleaga care dintre acestea il impiedica sa dea maximum de randament.

De coaching e nevoie mai ales atunci cand ajungi prea repede, prea sus. Asta a patit-o directorul tehnic al unuia din mamutii constructiilor din Romania, om obisnuit sa descinda din jeep incaltat cu cizme de cauciuc, pe la inspectiile de santier, care s-a trezit numit peste noapte director de operatiuni, pus intr-un fotoliu de piele si ascuns dupa un birou. Santieristul a simtit insa ca-l strange cravata prea tare la gat inca din prima zi, cand prin fata lui au inceput sa se perinde tot alaiul de manageri din firma.

Si parca se vorbisera intre ei sa spuna acelasi text: "Mie salariul cand mi-l cresti?". "Dar mie?". "Si mie, eu sunt cel mai vechi"... A inceput sa nu mai doarma noaptea, de stres: "Treaba s-a imputit dupa ce, cand i-a cerut unei managerite in schimbul cresterii de salariu sa-si mareasca productivitatea corespunzator, aceasta a demisionat. Se temea ca o sa-i plece si ceilalti angajati buni din firma, daca nu le face pe plac, iar pe de alta parte avea de respectat un buget strict de cheltuieli".

Fiindca bietul om intrase-n blocaj, directoarea de HR i-a facut abonament la coach. Acolo s-a descarcat: "Nu vroiam sa plece. Era fata buna. Dar mi s-a parut cinstit ca, daca vrea bani mai multi, sa-si asume sarcini in plus". Coach-ul Horea Murgu a meditat in sinea lui si a emis intelept: "Draga G., stii unde-ai pus problema prost? N-ai fost uman.Trebuia sa ii explici duduii ca o sa-i fii alaturi si-o s-o ajuti sa se organizeze in asa fel ca noile sarcini sa n-o impovareze prea mult fata de ce facea ea in trecut. Acum ai gresit, dar iti va fi invatatura de minte pe viitor". Cateva saptamani mai tarziu, lucrurile s-au reglat natural: "Ma innebuneste cu telefoanele, ca vrea sa se intoarca. Dar de ce s-o mai primesc? Ne-a lasat balta, dusa sa fie".

Coach-ul l-a readus din nou pe drumul bun: "Nu imi spuneai tu mie ca a fost o angajata buna si-ti pare rau ca ai pierdut-o? De ce nu-i dai o a doua sansa? Ea iti va fi recunoscatoare si asta se va intoarce tot in favoarea companiei, ca va fi motivata sa munceasca pe branci". Dupa sase sedinte, directorul de operatiuni nu-si mai deranjeaza coach-ul cu fleacuri, ci impreuna identifica linii directoare pentru viitor: "Peste cinci ani, poate chiar mai devreme, voi incepe business-ul meu. Voi pleca cu 500.000 euro la mine intr-o tara exotica, in care, dupa ce va pica regimul nedemocratic, se va repeta scenariul din Romania. Voi identifica locatiile cu potential bun si voi dezvolta proiecte imobiliare de lux".

Metoda scaunului gol  

Eduard Ezeanu e un coach la inceput de drum, asa ca si clientii sunt mai maruntei: "O angajata din departamentul de HR al unei multinationale mi s-a plans ca sefa si colegii uneltesc impotriva ei, i-au redus pe furis din atributii si o mint in fata cu tupeu. Mi s-a parut bizar ca in ditamai firma sa nu fie macar un om cumsecade cu care sa se inteleaga, asa ca am intrat la banuieli". In timpul sedintei de coaching, Eduard Ezeanu s-a prins ce e: "Cand imi povestea de sefa ei, ridica brusc tonul si incepea sa se agite nefiresc.

De fapt, acest comportament agresiv ii indepartase pe colegi de ea". Cum orice are un leac, Edi a aplicat in cazul ei "Metoda scaunului gol", tehnica preluata din psihologie: "Am asezat doua scaune goale fata in fata, am pus-o sa se aseze pe unul din ele si sa se adreseze celuilalt scaun ca si cum pe el s-ar afla sefa ei. Dupa care am rugat-o sa schimbe scaunele si sa se puna-n pielea sefei care trebuie sa dea un raspuns". Dupa dialogul virtual sefa-angajata, Eduard Ezeanu a concluzionat: "Cand te adresezi sefei, eviti sa pui intrebari la obiect. Deci e normal ca raspunsurile ei sa fie tot evazive. A trebuit sa schimbi de trei ori scaunele ca sa obtii raspunsul dorit. Fii mai directa. Si ai grija, ca te manifesti agresiv, ceea ce o face pe sefa sa se intimideze in fata ta si sa evite sa-ti spuna adevaruri care te-ar putea durea.

Probabil la fel faci si cu ceilalti colegi. Trebuie sa te controlezi". Drept tema pentru acasa, coach-ul Edi i-a propus tinerei s-o abordeze pe sefa direct si sa incerce sa dreaga relatiile cu ea si cu colegii de serviciu: "Nu te lua la harta, ci intreab-o esentialul. Daca la angajare ti-a trasat anumite responsabilitati, de ce cu timpul a inceput sa-ti ia din ele. Si atentie la ton. Sa fie unul bland". Raspunsul sefei a durut, dar a adus-o pe ambitioasa carierista cu picioarele pe pamant: "Ti-am luat din atributii fiindca mi s-a parut ca nu o sa faci fata. Dar ma bucur ca ai vrut sa vorbim si iti promit ca o sa am grija sa iti trasez noi sarcini cand voi simti ca o sa poti".

Integral in Gandul

Ultimele stiri pe BankNews.ro: