Nu lasa pe altcineva sa-ti fure ideea!
Data publicarii: 11-02-2008 | HR/CariereAi avut o initiativa buna si erai convins ca l-ar incanta pe sef, dar inainte de a i-o spune, ai cerut opinia colegului. Si, surpriza: el a prezentat-o ca fiind a lui.
Specialistii in resurse umane spun ca, daca ai o idee buna, despre care crezi ca va fi apreciata de conducere, este bine sa i-o comunici personal sefului. Altfel, exista posibilitatea sa ti-o ia inainte colegul de birou, chiar cel caruia i-ai cerut parerea in legatura cu ideea ta. Daca esti convins ca ideea ta merita supusa atentiei, fa-ti un plan de expunere, ia-ti inima in dinti si mergi direct la sef. Daca nici in el nu ai incredere, du-te direct la bossul cel mare. Chiar si seful tau direct iti poate lua ideea.
Furt colegial
Astfel de furturi colegiale, desi sunt gesturi urate, se practica in mai toate companiile. Si asta din cauza ca multe persoane vor sa ajunga la un post mai "sus" cat mai repede si incearca sa mearga pe "scurtaturi" pentru a obtine rezultate. Alina Popescu, psiholog al Behavior Center, firma de consultanta in domeniul psihologiei aplicate in business, spune ca exista mai multe explicatii pentru aparitia si mentinerea furtului de idei intr-o companie. De exemplu, este promovata competitia, insa uneori aceasta este inteleasa gresit.
"Probabil cea mai importanta cauza a furtului de idei este insuficienta apreciere", considera Alina Popescu. Un alt motiv pentru care unii angajati se transforma in "hoti" este dat de faptul ca nu stiu ce inseamna, in viziunea conducerii, performanta ridicata (si cum se obtine ea), cum se iau deciziile de promovare ori cele de marire a salariului. "Aprecierea si recunoasterea sunt instrumente de management mai pretioase decat multe dintre sistemele costisitoare de motivare a angajatilor", mai spune Alina Popescu.
Castiga cel care-si asuma responsabilitatea
In final, meritul este al celui care isi asuma responsabilitatea si care implementeaza ideea, nu neaparat al celui care vine cu ea. In fond, atunci cand o comunici superiorului, iti asumi si riscul de a o da in bara. "Intr-un mediu concurential, chiar si in cadrul aceleiasi echipe, trebuie sa invatam ca, pe langa ideile bune, mai este nevoie si de asumarea responsabilitatii pentru a le comunica «mai sus» si pentru a le implementa", spune Mihai Moghior, managing partner al companiei de resurse umane Brainspotting, din Bucuresti.
Specialistii spun ca mai trebuie invatat un lucru: imaginea personala se formeaza pe termen lung. "Faptul ca cineva ti-a preluat ideea nu te poate afecta pe termen mediu si lung, atat timp cat te bazezi pe ceea ce stii si poti sa faci", spune Mihai Moghior. El avertizeaza ca, "daca in fiecare zi cineva pleaca cu ideile tale si isi asuma laurii, atunci poate ca merti acest lucru".
Integral in Evenimentul Zilei
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău
- DefCamp 2024: Peste 2000 de specialisti s-au reunit pentru a aborda provocarile cibernetice tot mai complexe
- Studiu EY: Lipsa de abilități și legislație împiedică adoptarea extinsă a GenAI de serviciile financiare din Europa
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani