Atentie la doza de tehnologie din cadouri
Data publicarii: 22-12-2007 | DiverseVrem, nu vrem, viitorul nostru e legat de computere. Care sunt jucariile cele mai potrivite pentru un copil? Jucarii traditionale, jocuri de societate, jocuri care stimuleaza creativitatea sau jucarii electronice? Acestea sunt intrebarile la care Mosul trebuie sa raspunda in fiecare an atunci cand alege un cadou pentru cei mici. Psihologii incearca, la randul lor, sa ofere un raspuns acestor dileme.
Goana dupa cadouri incepe in fiecare an inca de la sfarsitul lunii noiembrie. Parintii, bunicii, unchii, matusile incearca sa ghiceasca cat mai bine ce anume le-ar face mai mare placere copiilor. Indiferent de marimea bugetului, de cele mai multe ori, acesta se pliaza, in cele din urma, in functie de necesitatile celor mici. Cadourile pentru ei sunt comandamentul acestei perioade.
Nu intotdeauna insa adultii reusesc sa ghiceasca ce anume si-ar dori copiii lor sa primeasca din desaga Mosului si cumpara cadourile influentati de reclamele sau promotiile din magazine. Astfel, in marile aglomerari urbane apare o standardizare a asteptarilor din partea copiilor, uniformizare aparuta tocmai ca urmare a industrializarii productiei de jucarii.
Jucaria nu mai este un obiect unic, destinat unui copil unic, ci devine o serie, formata din milioane de obiecte identice, destinate milioanelor de copii din intreaga lume.
Armate de copii de pe glob devin dependenti de aceleasi dorinte. Toti sunt bombardati la unison de reclame care promoveaza o singura jucarie pe care o vor dori apoi cohorte de copii. Apare o uniformizare a asteptarilor si, ceea ce este mai grav, anularea inventivitatii si creativitatii celor mici.
Milioane de copii au aceeasi jucarie pe care o folosesc in acelasi mod, fara sa mai fie stimulati sa inventeze modalitati noi de joc sau sa fie nevoiti sa-si dezvolte imaginatia. Legendara papusa Barbie, testoasele Ninja, personajele seriei Razboiul Stelelor, Harry Potter, Stapanul Inelelor, Scooby Doo si multe altele asemenea sunt exemplele mondializarii uniforme a universului copilariei.
Cadouri in "cash"
Psihologii observa in ultimii ani o modificare a obiceiurilor in cadrul familiei. Copiii prefera din ce in ce mai des sa primeasca bani cash in locul banalelor cadouri, iar varsta la care aceasta dorinta apare este din ce in ce mai mica. Serile idilice de Craciun tind astfel sa se transforme in adevarate sedinte de tranzactii financiare, observa cu tristete si ingrijorare specialistii.
O alta tendinta observata este cea legata de obiectele preferate de catre copii. Este vorba de popularitatea gadgeturilor, MP3-urilor, iPod-urilor, telefoanelor mobile din ce in ce mai sofisticate, consolelor de jocuri etc. Valul "high-tech" ii atinge din ce in ce mai mult si pe pustii care au sub 12 ani, ajungand pana la bebelusii care sunt rasfatati de parinti cu tot felul de dispozitive electronice care canta sau reproduc diverse sunete.
Exista insa si voci specializate in cresterea si educarea copilului care sustin ca, in cele din urma, tot copilul este cel mai bun consilier pentru Mos Craciun. "Mesajul momentului este foarte clar: trebuie sa fim in pas cu vremea!", sustine Catherine Watine, specialista franceza in pedopsihologie.
"Este nevoie si de electronica in jucariile copiilor nostri, deoarece acestia traiesc si se vor forma intr-o lume dominata de tehnologii avansate si de electronica", afirma Watine. Ea atrage insa atentia asupra "dozei" de tehnologie, de care nu este bine sa se abuzeze in alcatuirea "retetei" universului ludic al unui copil.
Personalitatea celui mic se "construieste" ajutandu-l sa detina puterea asupra lucrurilor din jurul sau, si nu invers. Tocmai de aceea, micutii nu au nevoie de jucarii foarte sofisticate. Trebuie sa repunem pe piedestal si sa acordam importanta cuvenita jocurilor care stimuleaza apetitul copilului de a schimba lumea inconjuratoare, de a o reconfigura conform imaginatiei sale.
"Jucandu-se, copilul invata sa-si hraneasca imaginatia", explica Catherine Watine. "Nimic nu poate inlocui placerea si experienta unui joc de societate in care copiii se uita in ochii partenerului de joc si isi impartasesc emotiile intr-o lume reala, nu virtuala, asa cum se intampla spre exemplu in cazul jocurilor video", exemplifica specialista franceza.
Alegeti cadouri cu talc
Cand cumpara o jucarie pentru cei mici, parintii trebuie sa se gandeasca in primul rand la faptul ca jocurile si jucariile au un rol foarte important in dezvoltarea copiilor. Acela de a-i face pe cei mici sa descopere lumea inconjuratoare, sa-si dezvolte vocabularul, sa-si dezvolte abilitatile fizice si pe cele intelectuale (observatia, concentrarea, reflectia).
Oferiti-le celor mici jucarii mai putine pe care sa le schimbati mai des. Evitati sa cumparati jucarii "sexiste" care sa le ghideze prea mult gandirea in functie de apartenenta sexuala ("papusi pentru fetite si masinute pentru baietei")
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani
- Stefanini Group îl numește pe Farlei Kothe în funcția de CEO pentru America de Nord, EMEA și APAC
- Punct de vedere EY România: Utilizarea Inteligenței Artificiale de către autoritățile fiscale: avantaje, riscuri și provocări
- OMV Petrom finalizează tranzacția cu Jantzen Renewables pentru achiziționarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Libra Internet Bank finanțează cu 7,5 milioane de euro construcția unui parc fotovoltaic de 23,1 MW în Teleorman