Succesele si strategiile celor mai importante banci din Romania
Data publicarii: 14-12-2007 | Finante-BanciBancile comerciale din Romania si-au extins, in 2006, retelele proprii cu 1.100 sucursale, cu 25 la suta mai mult comparativ cu 2005. In septembrie 2007, rata cresterii anuale s-a oprit la 18 la suta, aducand un total de 5.175 filiale bancare de la 4.401, anul trecut, conform statisticilor Bancii Nationale (BNR). Cele mai importante realizari din anul 2007 si estimarile pentru 2008 ale celor mai importante banci din Romania consemneaza o crestere a concurentei, chiar daca politica de extindere nu va mai fi atat de agresiva.
Intrarea unui nou concurent in piata - banca portugheza Millennium BCP - nu a atras prea puternic atentia colosilor financiari bine infipti in piata locala, cei mai multi avand peste sapte ani de activitate in sectorul corporate si de retail. Marele perdant in cursa pentru privatizarea BCR, Millennium BCP, a contat pe faptul ca mai este loc in piata romaneasca si pentru alti jucatori si a venit cu o investitie green field de peste 40 de milioane de euro si cu o oferta de credite de consum pentru persoane fizice, fara garantii, de peste 500 milioane lei. Millennium vrea sa ajunga la 28 de sucursale, in 2008. Scandalul Millennium din Portugalia, legat de creditele cu dobanzi preferentiale acordate de presedintele bancii fiului sau, probabil ca nu vor ramane fara urmari care sa afecteze si activitate din Romania, cu atat mai mult cu cat actionarii bancii au cerut o ancheta privind activele bancii.
In 2008, competitia extinderii va fi mai inceata, conform previziunilor, desi cateva dintre numele mari in industria bancara locala isi anunta planurile de a cuceri localitatile cu peste 20.000 de locuitori.
BCR a anuntat ca va mari reteaua de unitati, de la 532 in prezent, la 700 la sfarsitul lui 2008. De asemenea, BCR se apropie de finalizarea Programului de Dezvoltare Intergrare in Erste Bank, care urmeaza sa fie incheiat in 2008.
Anul 2007 a fost pentru BCR si unul al schimbarilor in conducerea de varf. Cea mai spectaculoasa plecare din banca a fost cea a presedintelui executiv Nicolae Danila, care dupa demisia anuntata la 23 octombrie, dupa opt ani de succes in fruntea BCR, a plecat la 1 decembrie, fiind inlocuit de austriacul Manfred Wimmer. Nicolae Danila a declarat ca nu va parasi domeniul in care s-a consacrat si si-a construit cariera si cel mai probabil va lucra tot intr-o banca.
Demisia presedintelui executiv Nicolae Danila a contrazis declaratiile facute, la Bucuresti, de presedintele Grupului Erste, Andreas Treichli. 'Presedintele Danila va iesi la pensie din BCR', dadea asigurari Treichl, in septembrie, cu ocazia anuntarii noului brand al BCR, aliniat siglei folosite de Grupul Erste in celelalte tari unde este prezent.
Presedintele Nicolae Danila nu a avut nici o replica privind aceasta remarca pe care Treichl a facut-o cu zambetul pe buze.
Inaintea lui Nicolae Danila, la 1 august, a plecat din BCR, prin demisie, Dan Bunea, vicepresedinte responsabil cu coordonarea diviziei trezorerie si piete de capital. Potrivit analistilor, demisia lui Dan Bunea a intervenit pe fondul diferentelor puternice de viziune intre Bunea si actionarii majoritari de la Erste Bank, preocupati sa implementeze proiecte considerate de specialistii romani rupte de realitatea pietei romanesti.
BRD a continuat discret cresterea si va incheia anul 2007 cu 700 unitati. In decembrie a inaugurat noul centru informatic, o unitate de prelucrare a datelor ultramoderna, in care a investit 15 milioane de euro. Anul viitor, banca va infiinta mai mult de 50 filiale BRD Express.
Raiffeisen Bank a anuntat ca va deschide o noua sucursala in fiecare zi lucratoare si are in strategie 220 noi unitati anul viitor. Efortul prelungit va aduce costuri de crestere a bancii la aproximativ 22 milioane euro, dat fiind faptul ca pentru a ridica o filiala costurile sunt in mod normal de 100.000 euro, conform estimarilor presedintelui bancii Steven van Groningen.
UniCredit Tiriac nu are schimbari importante de strategie, dupa fuziunea prin absorbtie a HVB Tiriac. Strategia se va axa si in 2008 pe partea de retail. 'La 1 august, am introdus un nou model organizational care presupune unitati distincte pentru consumatori persoane fizice si clienti corporate. La finele lui 2007 vom avea 20 de filiale dedicate companiilor, 6 dintre ele aflate in resedinte de judet. Banca doreste sa se extinda rapid in orasele in care nu este prezenta inca si in marile orase, de asemenea, sa asigure toate ariile cu un potential ridicat pentru servicii pentru persoane fizice', spun reprezentantii UniCredit Tiriac. UniCredit Tiriac va deschide 70 noi filiale in 2008, fata de 141 cate vor fi la sfarsitul anului. Bancpost doreste si ea sa creasca numarul de filiale cu 74, anul viitor, ajungand, astfel, la un total de 310 filiale.
ING Bank isi mareste reteaua de filiale prin mai multe mijloace: filiale traditionale, unitati francizate si, daca situatia o cere, chiar si achizitii. Banca ING acum are 141 unitati Self-Bank si 26 filiale cu servicii pentru companii. 'Numai in acest an la ING Wholesale Banking au devenit operationale sapte noi filiale pentru servicii corporate. De asemenea, ING Retail Bank a deschis 47 de noi birouri ING, iar totalul de unitati ING francizate este de 141', spun reprezentantii bancii. 'ING Bank Romania urmareste sa fie in primele cinci banci de pe piata romaneasca si sa creasca cu un milion numarul de clienti pana la sfarsitul lui 2008. In atingerea acestor obiective, noi vom continua sa dezvoltam reteaua (pentru ambele si filiale corporate si birouri pentru persoane fizice), sa lanseze noi produse si sa se axeze pe noile segmente ale pietei', potrivit oficialilor ING Bank, citati de Business Rewiew.
Alpha Bank a adaugat la reteaua sa anterioara de 100 de filiale peste 125 si planuieste sa deschida cu 75 mai multe anul viitor, inclusiv unitati Alpha Point localizate in centrele comerciale si focusate pe cumparatori grabiti in cautare de imprumuturi rapide.
Bancile locale investesc, de asemenea, mari sume pentru multiplicarea unitatilor lor din tara. Banca Transilvania vrea sa mearga de la 430 de filiale, cate are acum, la 500, in 2008. Principala tinta a BT este cresterea cotei de piata la 5,2 la suta din totalul activelor, ceea ce nu este o sarcina usoara luand in calcul competitia mare de pe piata locala, mai ales la varf. Banca s-a decis sa foloseasca o alta cale sa creasca in acest an si a fost prima care a deschis o filiala in Cipru la inceputul lui octombrie.
Volksbank a deschis 53 filiale, in 2007, crescand la un total de 123. Separat exista 75 de francize Volksbank in Romania, specializate in acordarea de imprumuturi persoanelor fizice. Conform ultimelor declaratii, se vor deschide inca 12 unitati pana la sfarsitul anului si chiar mai multe francize, 15, care vor creste numarul lor la 90, si se asteapta sa creasca la 40 la suta reteaua de filiale nou intrate. Strategia Volksbank este sa-si creasca cota de piata la 4,5 la suta anul viitor si sa atinga pozitia 5 in top pana la sfarsitul lui 2011, spun reprezentantii bancii. 'Ne asteptam in 2008 la o crestere a profitului cu 50 la suta la un total de 36 milioane de euro, care cu siguranta va fi influentat de deschiderea a 65 de noi filiale', potrivit directorului general Gerald Schreiner.
CEC, banca de economii care are statul ca actionar majoritar, are cel mai mare numar de unitati pe piata locala. CEC este cea mai veche banca din Romania si are astfel o multime de timp sa isi creasca o retea de 1.400 de filiale care se extinde la cateva localitati izolate din tara in care nici o alta banca nu a ajuns si nici nu planuieste sa investeasca in viitorul apropiat. Reteaua CEC a ramas in general neschimbata in 2007 si se asteapta sa ramana asa si in 2008 cu exceptia a patru sau cinci filiale care ar putea fi relocate in medii mai prospere, spun reprezentantii CEC.
Rompres
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani
- Stefanini Group îl numește pe Farlei Kothe în funcția de CEO pentru America de Nord, EMEA și APAC
- Punct de vedere EY România: Utilizarea Inteligenței Artificiale de către autoritățile fiscale: avantaje, riscuri și provocări
- OMV Petrom finalizează tranzacția cu Jantzen Renewables pentru achiziționarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Libra Internet Bank finanțează cu 7,5 milioane de euro construcția unui parc fotovoltaic de 23,1 MW în Teleorman
- Revolut anunță actualizarea IBAN-urilor locale și operaționalizarea sucursalei românești
- Schneider Electric colaborează cu GR3N pentru reciclarea plasticului și promovarea circularității în industria chimică
- NewCold intra in Romania prin achizitia unui teren de 9 hectare in nordul Bucurestiului