Nu esti sclavul sefului!
Data publicarii: 26-11-2007 | HR/CariereIn unele firme inca se poarta "sclavia". Uneori, cei care refuza sa-i cumpere sefului un pachet de tigari risca sa-si piarda jobul, noteaza Evenimentul Zilei. Ia gandeste-te: nu te-a rugat niciodata seful tau sa-i iei ceva de la chioscul din colt sau de la bufet? Sau "sa cobori" dupa un pachet de tigari ori o sticla cu suc? Si asta chiar daca tu ai treaba, chiar daca exista o persoana care se poate ocupa de asta.
Din dorinta de a te umili, de a arata altora ca fac ce vor cu salariatii lor sau, poate, doar din comoditate ori pentru ca nu stiu sa-si gestioneze timpul, multi patroni ajung sa-si trateze angajatii ca pe niste "sclavi pe plantatie".
Angajatul: oaie sau lup?
Alin Ghizasan, business-coach al companiei Acta Nonverbal, spune ca atunci cand bossul este brutal cu angajatul si, mai ales, il obliga sa-i faca tot felul de favoruri personale, totul depinde de rolul asumat de subaltern. Sunt doua variante: de oaie blanda, care se supune la orice ii spune seful, sau de lup rau, fiind gata sa se razvrateasca impotriva superiorului si sa riste sa fie penalizat sau chiar dat afara.
"Pentru a face fata cu succes unor asemenea situatii, subalternii trebuie sa invete sa spuna "nu", lucru care nu este usor de facut, dar care are rezultate in orice situatie, varsta si pozitie. Ceea ce mai pot face angajatii este sa-si exprime liber opiniile, adica sa aiba curajul de a spune ceea ce cred in acel moment. Ei trebuie sa-si asume responsabilitatea pentru cele zise si sa reziste intimidarilor ce pot aparea din partea sefilor", spune Alin Ghizasan.
Uneori de vina sunt chiar salariatii
Si psihologii sunt de parere ca angajatii tratati ca sclavii constituie o realitate. "Am vazut mai ales in institutiile de stat situatii de genul "du-te sa-mi cumperi tigari"", spune Alina Popescu, specialist in psihologie organizationala. Ea atentioneaza ca si in marile companii private sunt alte forme prin care angajatul isi asuma sarcini care nu sunt in responsabilitatea sa.
Specialistii sustin ca exista situatii cand intr-adevar seful spune explicit angajatului sa faca lucruri "pentru ca asa i s-a cerut", dar exista si multe cazuri cand problema pleaca tocmai de la subordonati.
"Sunt angajati care, din dorinta de a "face figura buna" in fata sefului, adopta o atitudine servila, chiar in multinationale. Isi iau tot mai mult de lucru, peste cantitatea normala de opt ore de munca, preiau din proprie initiativa sarcinile altor posturi, pentru a demonstra ca sunt indispensabili", explica Alina Popescu.
Solutia, considera ea, este prevenirea, de catre top management, a acestor situatii. Intr-o firma in care performanta managerilor este masurata prin realizarile membrilor echipei, lucrurile ar sta altfel.
"Fiecare ar avea interesul sa-l motiveze pe celalalt si sa-i foloseasca potentialul, iar "sclavii pe plantatie" ar fi mai rari", adauga Alina Popescu.
Integral in Evenimentul Zilei
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu EY Vehicule Electrice: Încărcarea inteligentă și bidirecțională devin esențiale pentru reducerea costurilor, stabilitatea rețelei și integrarea de regenerabile
- Piata hoteliera din Romania atinge un nou maxim, inregistrand cel mai mare numar de turisti din ultimele 3 decenii
- Banca Transilvania - rezultate financiare 2024
- Grupul BCR, rezultate 2024
- Banca Transilvania și OTP Bank România au devenit o singură bancă
- Studiu Deloitte: utilizarea inteligenței artificiale generative va dubla consumul de energie electrică al centrelor de date la nivel global până în 2030
- Cushman & Wakefield Echinox a asistat Kinstellar pe parcursul întregului proces de relocare a biroului în Globalworth Tower
- Studiu Deloitte: companiile imobiliare din sectorul comercial estimeaza o crestere a veniturilor in 2025
- Deloitte România a asistat investitorul imobiliar M Core Group în preluarea unui portofoliu de șapte mall-uri de la MAS PLC
- Rating VEKTOR maxim pentru comunicarea BT din 2024 cu investitorii și acționarii
- Record: Utilizatorii Revolut din România au realizat peste un miliard de tranzacții, în 2024
- Polița de călătorie standard nu acoperă accidentele survenite în timpul practicării sporturilor de iarnă
- EY România - Regulamentul UE împotriva defrișărilor: riscuri mari și amenzi de 4% pentru companii
- EY România - Directiva DEBRA încurajează companiile să-și finanțeze investițiile mai mult prin capitaluri proprii în detrimentul împrumuturilor la terți
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău