Piata de publicitate online va creste in 2008 intre 50 - 100%
Data publicarii: 15-11-2007 | MediaRegiile de vanzari de publicitate si agentiile de media estimeaza, intr-un sondaj ca piata romaneasca de publicitate online va creste in 2008 intre 50 si 100%. Estimarile, la net, ale regiilor de vanzari de publicitate si ale agentiilor de media pentru piata romaneasca de publicitate online in 2007 variaza intre 6 milioane si 15 milioane de euro, iar cele pentru anul 2008 variaza intre intre 10 milioane si 17 milioane de euro.
Cu toate ca regiile de vanzari de publicitate si agentiile de media estimeaza ca piata de publicitate online va creste in 2008 cu 50 - 100%, in ceea ce priveste cresterea costului per mia de afisari (CPM), aceasta este estimata intre 10 si 35%. Diferentele existente intre estimarile pe care le-au facut regiile de publicitate si agentiile de media, care, in unele cazuri, erau chiar si duble, sunt cauzate, in mare parte, de absenta rapoartelor de monitorizare si a instrumentelor de monitorizare la care sa se raporteze.
Mai multi reprezentanti ai industriei romanesti de online au declarat ca, o data cu lansarea Studiului de Audienta si Trafic pe Internet (SATI) al Biroului Roman de Audit al Tirajelor (BRAT), va creste increderea in online, iar estimarile pietei ar putea fi mai aproape de realitate. Directorul-general al BRAT, Arina Ureche, a declarat ca SATI ofera o evaluare mai credibila a site-urilor. "SATI va pune la dispozitia pietei de publicitate online o evaluare corecta, independenta si credibila a performantelor site-urilor, atat din punctul de vedere al traficului, audientei, precum si a profilelor utilizatorilor lor. Astfel, piata de publicitate, agentiile, clientii de publicitate si regiile, va putea utiliza o moneda unica, un etalon comun in tranzactionarea spatiului publicitar al mediului online, la fel ca si pentru celelalte medii", a declarat directorul-general al BRAT, Arina Ureche.
Regiile de publicitate au facut estimari mai mari decat cele ale agentiilor de publicitate.
Calin Rotarus, strategy director la regia de vanzari de publicitate ARBOmedia, a declarat ca bugetele nete alocate mediului online in 2007 au avut o valoare de 8,5 milioane - 9 milioane de euro. In ceea ce priveste anul 2008, Calin Rotarus estimeaza o crestere de 50 - 60% a bugetului alocat mediului online, buget care se va situa, in opinia lui, in jurul valorii de 15 milioane - 17 milioane de euro. "In 2007, CPM-ul (cost per mia de afisari - n.red.) a variat intre 15 si 100 de lei. Nu ar fi corect sa calculam un CPM mediu pentru ca variaza mult, in functie de tipul site-ului si valoarea audientei / comunitatii respective", a declarat, Calin Rotarus. El a mai spus ca, desi in 2008 unele site-uri vor creste sau vor scadea pretul pe CPM, nu se asteapta la diferente foarte mari de pret fata de 2007.
Val Voicu, managing director la regia de vanzari de publicitate online AdEvolution 2.0, estimeaza bugetele nete alocate mediului online in 2007 la 8 milioane de euro. Val Voicu este de parere ca investitiile in publicitatea online, in 2008, vor creste cu 60 - 70% si ca vor ajunge la 14 milioane de euro. "Media costului per mia de afisari a variat in 2007 intre 4 si 10 euro. Costul pe CPM va creste doar cu 10 - 15% in 2008", a mai spus Val Voicu.
Orlando Nicoara, director general la MediaPro Interactiv, este de parere ca in 2007 bugetele nete alocate mediului online au fost de 8 milioane de euro. In ceea ce priveste bugetele de publicitate online in 2008, Orlando Nicoara crede ca acestea vor creste cu 50 - 80% si ca vor fi intre 12 si 15 milioane de euro. "La rate card, pretul per mia de afisari a fost in 2007 intre 20 si 120 de lei. Probabil ca acest pret va creste in 2008, insa nu ma astept la mai mult de 20%", a declarat Orlando Nicoara. El a mai spus ca marirea bugetelor alocate mediului online in 2008 va fi determinata si de cresterea preturilor pentru publicitatea pe TV.
Irina Giosan, online sales manager la regia de vanzari de publicitate online Cable Direct, estimeaza investitiile nete in publicitatea online in 2007 in jurul valorii de 6 milioane - 7 milioane de euro. "Costul per mia de afisari a fost in 2007 intre 10 si 20 de euro la rate card, in functie de tipul site-urilor. Portalurile au plecat de la rate card-uri cuprinse intre 10 si 16 euro, iar site-urile de nisa, care ofera cele mai eficiente campanii fiind foarte bine 'targetate', au avut ratecard-uri de pana la 20 de euro. Rate card-urile site-urilor vor continua sa creasca in anul urmator, insa vor ramane mult sub preturile practicate de tarile din vestul Europei. Cresterea numarului utilizatorilor de internet si cresterea numarului de ore pe care acestia le petrec online vor determina o cerere tot mai mare de internet din partea clientilor si, astfel, un ratecard mai mare din partea publisherilor si a regiilor de vanzari", a declarat, pentru NewsIn, Irina Giosan. Ea este de parere ca piata de publicitate online va evolua datorita aparitiei in agentiile de media a unor persoane sau departamente dedicate exclusiv cumpararii si planificarii spatiului de internet.
George Hreniuc, sales director la regia de vanzari de publicitate online CLIR Media, este de parere ca investitiile nete in publicitatea online in 2007 au fost de 8 milioane de euro si ca in 2008 acestea vor ajunge la 10 milioane - 12 milioane de euro. "Costul mediu pe CPM in 2007 a fost de 7 - 8 euro, iar acesta va creste in 2008 cu 20 - 25%", a declarat George Hreniuc.
Cristi Petriceanu, managing director la Netbridge Investments, estimeaza investitiile nete in publicitatea online in 2007 in jurul valorii de 8 milioane - 8,5 milioane euro, iar in 2008, in opinia lui, acestea vor ajunge la 13 milioane - 14 milioane de euro. "Costul per mia de afisari este foarte greu de estimat in lipsa unei monitorizari a pietei de publicitate online. Exista si alte forme de publicitate, sponsorizari contextuale, link-uri, video etc., care nu se vand la CPM", a declarat Cristi Petriceanu. "Cresterea investitiilor in publicitatea online in 2008 se va datora cresterii penetrarii internetului broadband in gospodariile din urbanul extins, chiar si in rural, dar si consolidarii publisherilor cu continut original", a mai spus Cristi Petriceanu.
Costinel Bontea, internet specialist la Starlink Group, estimeaza investitiile in piata de online in 2007 la 8,4 milioane de euro. Pentru 2008, Costinel Bontea estimeaza o crestere a pietei de online cu 80 - 90% fata de 2007 si crede ca aceasta va ajunge la valoarea de 15 milioane de euro. "In 2007, costul per mia de afisari a fost de aproximativ 44 de lei (13,2 euro). Pentru 2008, estimam o crestere de aproximativ 10-15%, adica de aproximativ 50 de lei (14,7 euro)", a declarat Costinel Bontea. "Cresterea online-ului ca mediu de comunicare inseamna business in crestere si pentru agentiile dezvoltatoare de solutii pentru internet", a explicat Costinel Bontea.
Dana Bulat, director la agentia de media United Media, considera ca piata de publicitate online in 2007 este in jur de 8 milioane de euro si ca in 2008 aceasta va ajunge la 12 milioane de euro. "Cred ca piata de online a avut in acest an cea mai mare crestere fata de 2006, comparativ cu celelalte medii (50 - 60%). Probabil ca trend-ul va ramane la fel si in 2008, adica o crestere de aproximativ 50%", a declarat Dana Bulat. Directorul agentiei United Media este de parere ca evolutia pietei de online este determinata atat de cresterea bugetelor alocate promovarii, cat si de atentia acordata campaniilor integrate. "Cred ca vor ramane in continuare categorii care se vor preta din ce in ce mai tare la acest tip de comunicare, real estate, banci, masini etc.", a mai spus Dana Bulat.
Carmen Chipuc, managing director la Starcom Romania, estimeaza investitiile nete in publicitatea online in 2007 in jurul valorii de 6 milioane - 7 milioane de euro. "Netul ar trebui sa fie intre 6 milioane - 7 milioane de euro. Marja este cam mare, dar este foarte greu de estimat fiind o piata netransparenta, nemonitorizata. In 2008, investitiile nete in publicitatea online vor fi de 10 milioane - 11 milioane de euro", a declarat Carmen Chipuc. In ceea ce priveste costul per mia de afisari, Carmen Chipuc a spus ca, pentru site-urile populare, cu trafic mare, costurile au fost de 5 - 6 euro, iar pentru cele premium, de 7 - 8 euro. "Costurile per mia de afisari vor creste in 2008 cu 20%. Exista insa site-uri care au fost in sold out in 2007 si care vor avea o crestere mai mare de pret cu siguranta", a mai explicat Carmen Chipuc. Ea este de parere ca SATI va creste credibilitatea site-urilor. "Sistemul de masurare a audientei recunoscut de industrie va deveni tot mai bun pentru ca, din cauza tendintei de mutare a audientei de pe print pe online, tinta editorilor este sa insumeze audientele print si online pe termen mediu", a explicat Carmen Chipuc.
Ciprian Stavar, managing partner la New Media, estimeaza investitiile nete in publicitatea online in 2007 in jurul valorii de 13 milioane - 15 milioane de euro. "Banii vor fi distribuiti in display advertising, advertising contextual (cautare si continut - n.red.) si proiecte speciale de media. Sumele nu includ si investitiile in creatie si dezvoltare web, de la bannere la siteuri", a explicat Ciprian Stavar. El este de parere ca investitiile nete in publicitatea online ar putea creste in 2008, fata de 2007, cu 80 - 100%. "La rate card, costul per mia de afisari a fost de 30 - 90 de lei (fara TVA), in functie de site. Mai scumpe au fost cele de business. Pentru 2008 estimez un plus de 15 - 35% a costului per mia de afisari, in special pe site-urile premium", a mai spus Ciprian Stavar.
Anamaria Negulescu, senior planner la Brand Connection, estimeaza bugetele nete alocate mediului online in 2007 la 8 milioane - 9 milioane de euro, iar in 2008 crede ca acestea vor ajunge la 12 milioane - 13 milioane de euro. "In 2008, piata isi va mentine trendul ascendent de crestere de aproximativ 50 - 55%. Daca in 2007 cresterea a fost suportata de decizia de a utiliza internetul in mix-ul media a unor advertiseri noi si de marirea bugetelor celor cu traditie in folosirea publicitatii pe internet, in 2008 aceasta crestere va veni din dezvoltarea infrastructurii (incluzand aici, punerea la punct a mai multor site-uri) si din diversificarea posibilitatilor de publicitate online (pe langa bannerul clasic se poate recurge la 'branduiri' de rubrici, crearea de blog-uri, publicitate folosind Yahoo Messenger s.a.m.d). Practic, desi aceasta cifra este deja vehiculata pe piata in 2007, eu cred ca se va ajunge in 2008 la 12 milioane - 13 milioane de euro. Acesta este volumul pe care il poate suporta internetul avand in vedere nivelul de dezvoltare a acestei piete in prezent, in Romania", a declarat, pentru NewsIn, Anamaria Negulescu. Ea estimeaza cresterea costului per mia de afisari in 2008 intre 10% si 15%.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău
- DefCamp 2024: Peste 2000 de specialisti s-au reunit pentru a aborda provocarile cibernetice tot mai complexe
- Studiu EY: Lipsa de abilități și legislație împiedică adoptarea extinsă a GenAI de serviciile financiare din Europa
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani