Furtisagurile de la serviciu

Data publicarii: 12-11-2007 | HR/Cariere

Indiferent ca este vorba despre un sac cu nisip sau de o simpla agrafa de birou, unii romani obisnuiesc sa ia acasa "ceva" de la job, noteaza Evenimentul Zilei. Furturile de la locurile de munca sunt extrem de dese, iar autorii unor astfel de fapte, romani sau straini, se gasesc la toate nivelurile, indiferent ca este vorba despre santieristi sau despre oameni care lucreaza in medii academice. In fond, nu conteaza ca pleci acasa cu un sac de mortar in spate, cu o sacosa cu paine sau cu o cutie de agrafe. Tot furt se numeste.

Head-hunterul George Butunoiu spune ca, la modul absolut, aproape toata lumea fura cate ceva de la firma in care lucreaza, desi unii nici nu-si dau seama de asta. "In principiu, tot furt e si sa-ti rezolvi probleme personale la telefonul sau cu masina firmei, si sa furi cu camionul", subliniaza George Butunoiu. El considera ca se ia mai mult in firmele multinationale decat in cele antreprenoriale, desi mai subtil.


O agresivitate fata de patron

Romanii pleaca acasa cu "ceva" de la slujba, fie si cu un pumn de cuie, pentru ca au impresia ca merita. "Cei mai multi isi linistesc constiinta spunandu-si ca, oricum, ar merita lucrurile respective, la cat de putin sunt platiti. Altii ajung sa se convinga singuri ca ce fac ei nu e furt, ci este ceva normal intr-o firma", explica George Butunoiu. Alte motivatii, spune psihologul Alina Oancea, trainer al Skill Team, sunt cele clasice: rotunjirea veniturilor, salariile mici, beneficiile putine.

Furtul, spune psihologul Paula Irimia, poate indica o agresivitate pasiva fata de patron, un dezacord cu politica firmei, modul de plata/bonusuri acordate. "Angajatul inclina sa "compenseze" acest deficit pentru a-si potoli frustrarea si sentimentul ca nu este suficient valorizat pentru munca lui.

El isi acorda un "premiu" daca patronul nu o face. In plus, atitudinea permisiva a angajatorului intareste inclinatia spre furt", explica Paula Irimia.Ea aminteste si un alt factor care contribuie la motivatia furtului: "presiunea" exercitata indirect de coleg  ("daca ceilalti fura, eu sunt mai prost?").

Ce pot face angajatorii

Specialistii in recrutare spun ca este de competenta fiecarui sef sa traga o linie sub care anumite lucruri ce se intampla nu sunt furt si peste care sunt furt. "In mare, e vorba despre un calcul cinic: cat costa obiectele furate versus cat ar costa masurile de evitare a furturilor, socotind si efectele indirecte, de exemplu tensiunile intre angajati. Razbunarea unui angajat care nu e lasat sa ciupeasca ici-colo cate ceva din firma poate costa firma mult mai mult decat paguba", explica George Butunoiu.

Integral in Evenimentul Zilei

Ultimele stiri pe BankNews.ro: