Reclamele inselatoare la pensii private
Data publicarii: 30-10-2007 | MediaIn ultima vreme suntem bombardati cu publicitate si reclame la pensiile private obligatorii. A inceput goana dupa viitori batranei si batranici. Nu mai poate omul sa vada un film linistit, sa se plimbe prin oras, sa isi faca piata sau sa se distreze fara sa vada o reclama pe subiectul pensii private obligatorii.
Agresarea este cu atat mai mare cu cat cei care sunt vizati de obligativitatea aderarii la un fond de pensii - cetatenii cu varsta pana in 35 de ani - trebuie sa se decida pe cine se vor baza la batranete pana la data de 16 ianuarie 2008.
Din tot amalgamul de reclame, sar in ochi cele la fondurile Aviva si Generali, pentru caracterul manipulator. Spotul tv pentru Aviva o are in prim plan pe Mihaela Radulescu, care ne insira pe trei degete beneficiile aderarii la acest fond: valoare, crestere si siguranta. De unde siguranta? Din experienta de 300 de ani a companiei. Experienta de 300 de ani in ce? In fonduri de pensii, in nici un caz. Aruncand un ochi pe site-ul oficial al companiei - aviva.ro - descoperim ca "grupul s-a format in iunie 1998, prin fuziunea a doua mari companii care detineau suprematia pe piata britanica de asigurari - Commercial Union si General Accident", iar "in martie 2000, CGU a fuzionat cu Norwich Union, formand CGNU (Commercial General Norwich Union).
In 2002, grupul a decis schimbarea numelui in Aviva". Putin mai jos, la aceeasi sectiune, aflam ca "radacinile grupului coboara in istorie pana in anul 1696 - cand este consemnata infiintarea celei mai vechi societati de asigurare din lume: Hand-in-Hand". Mesajul reclamei TV induce in eroare prin crearea ideii de siguranta derivata din "marsarea" pe cei 300 de ani de experienta, nu in domeniul pensiilor private, ci al asigurarilor.
Clipul TV facut pentru Generali Fond de Pensii intra in aceeasi categorie, a reclamelor cu mesaj ce induce in eroare. Spotul se termina cu mesajul "Viitorul tau sub aripile leului", leul cu aripi fiind emblema grupului. Senzatia de siguranta indusa de mesajul afectiv-emotional este clara.
Dar cat de sigur poate fi Generali, in conditiile in care este singurul fond de pensii "etichetat" de catre Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP) ca avand un risc ridicat? Motivul este ponderea destul de mare a investitiilor considerate a avea un risc ridicat in totalul tintei investitionale (45%, fata de 30% media celorlalte 16 fonduri, catalogate ca fonduri cu risc mediu).
Cel mai important criteriu de alegere ar trebui sa fie randamentele anuale (cat la suta din banii investitorului reprezinta castigul adus de catre fond in fiecare an). Totusi, acest indicator este imposibil de evaluat, din cauza lipsei unui istoric al unor astfel de fonduri in Romania, Singurele indicii asupra acestui randament pot fi tintele de investitii in instrumente cu risc scazut sau ridicat sau plafoanele pentru investitii in actiuni.
"Fondurile de pensii private obligatorii pot inregistra o rentabilitate anuala de 7-8 procente, chiar pana la 9 procente daca expunerea pe bursa este mai mare", a spus Varujan Vosganian, ministrul Economiei si Finantelor.
Insa, cu cat investitiile in actiuni sunt mai mari, cu atat e mai mare si riscul. Motivul pentru care au aparut pensiile private obligatorii este incapacitatea statului de a mai putea suporta plata unor pensii decente catre un numar de pensionari in continua crestere in conditiile scaderii numarului angajatilor activi.
Aceasta scadere are drept cauza migratia fortei de munca in afara granitelor tarii si scaderea natalitatii. Pe principiul ca "nu tot ce zboara se mananca", nici macar leii cu aripi mai batrani de trei secole, inainte de a opta pentru un fond de pensii private, informati-va temeinic. In caz contrar, ati putea ramane doar cu un deget anume dintre cele trei aratate de vedeta increzatoare in vasta experienta Aviva pe taramul mlastinos al pensiilor private din Romania.
Integral in Gandul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani
- Stefanini Group îl numește pe Farlei Kothe în funcția de CEO pentru America de Nord, EMEA și APAC
- Punct de vedere EY România: Utilizarea Inteligenței Artificiale de către autoritățile fiscale: avantaje, riscuri și provocări
- OMV Petrom finalizează tranzacția cu Jantzen Renewables pentru achiziționarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Libra Internet Bank finanțează cu 7,5 milioane de euro construcția unui parc fotovoltaic de 23,1 MW în Teleorman
- Revolut anunță actualizarea IBAN-urilor locale și operaționalizarea sucursalei românești
- Schneider Electric colaborează cu GR3N pentru reciclarea plasticului și promovarea circularității în industria chimică
- NewCold intra in Romania prin achizitia unui teren de 9 hectare in nordul Bucurestiului