Firmele romanesti, mai usor de ucis
Data publicarii: 19-10-2007 | AfaceriUltimele modificari la Legea societatilor comerciale simplifica procedura de desfiintare pentru 90% din firmele din Romania, noteaza Evenimentul Zilei. De cativa ani suntem indemnati din toate partile sa ne facem firme. O simpla cautare pe internet iti gaseste, pe langa toate informatiile utile, si o serie de companii specializate in infiintarea de firme.
In ceea ce priveste desfiintarea unei companii, lucrurile sunt ceva mai complicate. Exista multi proprietari de firme care, desi nu mai desfasoara activitate, evita sa desfiinteze societatea din cauza costurilor ridicate si a duratei mari a procedurii, spun acestia.
O firma poate avea activitatea suspendata cel mult trei ani, timp in care trebuie sa depuna la Fisc rapoarte cu bilant zero. Daca nu-si reia activitatea dupa acest termen, societatea va fi desfiintata.
Proceduri mai simple
Modificarile la Legea societatilor comerciale, care au intrat in vigoare la finele lunii iunie, au schimbat situatia, simplificand procedurile.
Potrivit noilor prevederi, "in cazul in care asociatii societatilor cu raspundere limitata (SRL) - care detin o pondere de 80%-90% in totalul firmelor - se inteleg asupra impartirii bunurilor, firma este dizolvata si radiata fara a mai trece prin etapa de lichidare", spune Valentina Burdescu, directorul Directiei Buletinul Procedurilor de Insolventa din cadrul Oficiului National al Registrului Comertului (ONRC).
Aceasta inseamna costuri mai mici si reducerea duratei procedurii pana la aproximativ 15-20 de zile, daca reprezentantii firmei prezinta dosarul complet pentru fiecare dintre cele doua etape: de lichidare, apoi de radiere.
In cazul SRL-urilor, unde asociatii nu gasesc un compromis privind impartirea bunurilor, precum si la societatile pe actiuni (SA), intre dizolvare si radiere e inclusa etapa de lichidare. In aceasta situatie, se angajeaza un lichidator membru al Uniunii Nationale a Practicienilor in Insolventa din Romania (UNPIR).
Acesta inventariaza patrimoniul firmei si documentele financiare, plateste datoriile, vinde la licitatie bunurile si imparte ce ramane asociatilor sau actionarilor. Onorariul unui lichidator porneste de la 200-300 de lei si depinde de complexitatea cazului.
Cinci ani pentru o radiere
O firma poate fi desfiintata si la cererea partenerilor de afaceri nemultumiti ca aceasta nu-si achita datoriile care depasesc suma de 10.000 de lei. In acest caz, demareaza lichidarea judiciara si este numit un lichidator care gestioneaza procedura de faliment.
Alte motive pentru care o societate poate fi desfiintata sunt: nedepunerea situatiilor financiare la Registrul Comertului, nu poate fi gasita la sediul social, au disparut asociatii sau nu desfasoara activitate de peste trei ani.
Oricine poate cere numirea unui lichidator care sa se ocupe de desfiintarea acestor firme. In acest caz, lichidatorul este platit din Fondul de lichidare, onorariul fiind stabilit de judecator. Fondul se constituie din 20% din taxele platite de firme catre Registrul Comertului.
Potrivit lui Alexandru Frumosu, secretarul general al UNPIR, in tara activeaza aproximativ 1.600 de lichidatori judiciari. Acestia au in lucru, in prezent, peste 200.000 de dosare de dizolvare a firmelor-fantoma, insa banii pentru aceste cazuri sunt insuficienti.
Frumosu a precizat ca, in prezent, lichidatorii incaseaza plati abia pentru inceputul anului trecut. Cazurile dificile de lichidare judiciara pot dura si pana la cinci ani.
Integral in Evenimentul Zilei
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău
- DefCamp 2024: Peste 2000 de specialisti s-au reunit pentru a aborda provocarile cibernetice tot mai complexe
- Studiu EY: Lipsa de abilități și legislație împiedică adoptarea extinsă a GenAI de serviciile financiare din Europa
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani