Cauzele cele mai frecvente ale esecurilor in afacerile in franciza
Data publicarii: 10-07-2007 | AfaceriMulti investitori pleaca din start gresit la drum, considerand ca orice afacere ce merge bine poate fi si francizata, noteaza Adevarul. Franciza a reusit si in Romania sa creeze o moda in afaceri, gratie catorva exemple de succes. Insa acest fapt a indus multora si iluzia ca, prin definitie, francizarea unei afaceri poate fi un business profitabil. Practica demonstreaza ca franciza poate avea un esec la fel de rasunator, ca si succesul, daca proprietarul se pripeste sa-si dea afacerea inca "necoapta" pe mainile oricui.
Chiar daca nu exista estimari oficiale privind gradul de esec in franciza, una din patru afaceri "la cheie" nu inregistreaza succesul dorit. Motivul? Cel mai des intalnit este acela ca francizorul pleaca din start gresit la drum.
Cauze ale esecurilor
- Testarea neadecvata a unitatii-pilot
Fiind vorba despre un nou concept, exista riscul ca francizorul sa nu fi testat sistemul sau suficient de bine ca acesta sa-si fi demonstrat viabilitatea pe piata. Desi este dificil de determinat ce reprezinta o testare suficienta a afacerii-pilot, noul francizor poate avea nevoie si de doi ani pentru a dezvolta sistemul sau pana la stadiul in care este gata sa fie francizat.
- Selectarea defectuoasa a francizatilor
Multi francizori au tendinta de a accepta francizati care nu sunt potriviti. Aceasta se intampla deoarece francizorul fie este presat sa vanda rapid, fie nu este inca in masura sa identifice corect caracteristicile si calitatile pe care potentialul francizat trebuie sa le aiba pentru a putea opera franciza respectiva.
- Franciza poate fi prost structurata
Acesta poate fi rezultatul unei testari inadecvate a unitatii-pilot, a incapacitatii de a anticipa posibilele probleme ce pot aparea pe parcurs si/sau imposibilitatea de a trage concluziile potrivite din experienta acumulata in timpul testarii afacerii-pilot. Problemele de structura conduc la probleme de operare, iar acestea creeaza dificultati financiare si disfunctionalitati in controlarea unei retele de francizati.
- Capital insuficient
Multi francizori nu reusesc sa vada ca, pana la a obtine profit, pot trece chiar si intre trei si cinci ani de la demararea francizarii unei afaceri. Francizarea nu este o solutie pentru companiile cu dificultati financiare, iar colaborarea cu un francizor a carui afacere se confrunta cu astfel de probleme ar fi un dezastru.
- Management gresit
Chiar daca opereaza in acest sistem, franciza nu este scutita de greselile care se pot face in cadrul unei afaceri obisnuite. Acestea pot fi de orice natura, pornind de la strategii neinspirate de vanzari, de marketing sau chiar de investitii, pana la modul in care francizorul colaboreaza cu francizatii ori introducerea in cadrul sistemului a unor politici noi, care ii nemultumeste pe francizati.
Integral in Adevarul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani
- Stefanini Group îl numește pe Farlei Kothe în funcția de CEO pentru America de Nord, EMEA și APAC
- Punct de vedere EY România: Utilizarea Inteligenței Artificiale de către autoritățile fiscale: avantaje, riscuri și provocări
- OMV Petrom finalizează tranzacția cu Jantzen Renewables pentru achiziționarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Libra Internet Bank finanțează cu 7,5 milioane de euro construcția unui parc fotovoltaic de 23,1 MW în Teleorman