Fiecare grad Celsius inseamna afaceri de 40 milioane de euro
Data publicarii: Astazi, 21-06-2007 | AfaceriCanicula aduce castiguri de peste 400 milioane de euro si provoaca pierderi de circa 800 milioane de euro, conform estimarilor realizate pe baza detelor din piata, prezentate in editia de joi a cotidianului Business Standard. Fiecare grad Celsius in plus aduce incasari de 40 milioane de euro pentru vinzatorii de bere, apa si bauturi racoritoare, aparate de aer conditionat, distributiile de electricitate, dar si pierderi de 80 milioane de euro pentru producatorii din agricultura, sau producatorii de mezeluri, pe lista potentialelor victime ale caldurii excesive urmand sa figureze Hidroelectrica si Nuclearelectrica.
Efectele caniculei se vor vedea, spun analistii, si pe plan macroeconomic. Estimarile indica faptul ca avansul produsului intern brut s-ar putea tempera cu pana la 2%. Pragul minim al cresterii economice inregistrate in 2007 ar putea fi de 4, 5%, comparativ cu estimarea facuta de autoritatile romane, de 6,5%.Pentru fiecare grad Celsius, valoarea afacerile generate de canicula se ridica la circa 5 milioane de euro, iar cei mai catigati sunt producatorii de bere cu o crestere lunara a vanzarilor de circa 25 milioane de euro, traderii de cereale cu 100 milioane de euro, alaturi de producatorii de apa minerala cu 15 milioane de euro si distribuitorii de aparate de aer conditionat, cu 6 milioane de euro.
Pe de alta parte, in agricultura, pierderile ajung pana la 30 milioane de euro pentru fiecare grad Celsius in plus in cazul culturilor de cereale. Potrivit cotidianului Business Standard, urmarile productiei agricole mici nu se vor lasa deloc asteptate, iar producatorii de alimente vor scumpi in mod sigur, ca de atatea ori, invocand diverse motive, produsele de baza, si recolta proasta de cereale din acest an. Vor veni si majorari de pret la curentul electric, odata cu scaderea debitului raurilor si al Dunarii, dar si a cresterii consumului. De altfel, Electrica a si anuntat o majorare a vanzarilor pe segmentul consumatorilor casnici cu 1%, iar valoric este vorba de 1 milion de euro. in acelasi timp, de pe urma reducerii productiei la Hidrolelctrica, ar putea castiga complexurile energetice si Termoelectrica, care ar putea suplini deficitul de energie al producatorului hidro.
Apetitul romanilor pentru turism va creste in perioada care urmeaza, iar dovada o constituie vanzarile de pachete turistice, cu pana la 300% in perioada de vara fata de restul anului la unele agentii. De asemenea, se va intensifica cu 60-80% traficul auto spre destinatiile de vacanta, interne si externe, fata de restul anului.
Daca in urma cu ceva ani Romania era cunoscuta drept granarul Europei, nu este exclus ca in acest sa devina un mare importator de cereale, ceea ce va majora deficitul balantei agro-alimentare. Potrivit Business Standard, specialistii nu au revizuit inca prognozele de crestere economica, de vreme ce rezultatele obtinute in sectorul agricol vor fi prezentate in trimestrul trei si patru.
Previziunile acestora indica un avans al PIB de 6%, nivel similar cu cresterea economica inregistrata in primul trimestru. Impactul secetei asupra inflatiei nu va fi substantial, apreciaza analistii. tinta de inflatie pentru acest an este de 4% cu o marja inclusa de +/- un punct procentual. Pericolul reinflamarii inflatiei ar putea proveni din avansul pretului piinii, de vreme ce acesta reprezinta o pondere insemnata in cosul de calcul al inflatiei. Analistii estimeaza ca avansul pretului painii luat in calcul de producatori (de 20%) este exagerat. Romania ar putea apela la importuri pentru a putea suplini deficitul de materie prima, efectul asupra balantei comerciale nefiind unul major.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani
- Stefanini Group îl numește pe Farlei Kothe în funcția de CEO pentru America de Nord, EMEA și APAC
- Punct de vedere EY România: Utilizarea Inteligenței Artificiale de către autoritățile fiscale: avantaje, riscuri și provocări
- OMV Petrom finalizează tranzacția cu Jantzen Renewables pentru achiziționarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Libra Internet Bank finanțează cu 7,5 milioane de euro construcția unui parc fotovoltaic de 23,1 MW în Teleorman
- Revolut anunță actualizarea IBAN-urilor locale și operaționalizarea sucursalei românești
- Schneider Electric colaborează cu GR3N pentru reciclarea plasticului și promovarea circularității în industria chimică
- NewCold intra in Romania prin achizitia unui teren de 9 hectare in nordul Bucurestiului