Consumatorul nu este protejat in cazul serviciilor financiare
Data publicarii: 31-05-2007 | Finante-BanciIn momentul de fata, in Romania, nu exista reglementari care sa protejeze consumatorul in cazul in care este beneficiar al serviciilor financiare, desi acest domeniu este considerat prioritar de Consiliul Europei, noteaza Curierul National. Banci care, pana acum, lucrau in special cu marii consumatori de credite, persoane juridice, s-au reorientat si spre cele fizice.
Ofertele par sa fie extrem de avantajoase pentru acestea, cu atat mai mult cu cat este posibil ca, in viitorul apropiat, rata de indatorare a beneficiarului creditului sa depaseasca 30-40% din venit, asa cum a impus la un moment dat Banca Nationala a Romaniei. Toate acestea sunt motive de ingrijorare pentru Autoritatea Nationala de Protectie a Consumatorului (ANPC), care incearca de ceva timp sa convinga bancherii sa colaboreze si sa elaboreze reglementari prin care sa fie protejat si consumatorul. "Ne temem de supraindatorarea populatiei.
In Romania nu exista o lege privind falimentul persoanelor fizice, asa cum exista in privinta societatilor comerciale. Nu exista o reglementare nici in privinta rezolvarii unei astfel de probleme", ne-a declarat ieri Mihail Meiu, director in cadrul ANPC. Exprimandu-si speranta ca munca angajatilor Autoritatii va da roade la un moment dat, Mihail Meiu ne-a anuntat ca Asociatia Romana a Bancilor si autoritatile financiare au acceptat sa se intalneasca cu reprezentantii ANPC pentru discutii pe aceasta tema.
Considerati rau-platnici desi n-au fost notificati
"Au fost depistate o serie de probleme, reiesite ca urmare a nemultumirilor consumatorilor - beneficiari de servicii bancare. Este vorba de inscrierea unor consumatori - persoane fizice in baza de date a Biroului de Credit, respectiv un fel de lista neagra de rau-platnici. Consumatorii sunt nemultumiti de usurinta cu care sunt trecuti pe aceste liste, avand in vedere faptul ca o serie de situatii, care pot fi considerate obiective, ar putea evita inscrierea pe aceasta lista", ne-a informat Mihail Meiu. Printre motivele invocate de reclamanti se afla adesea deplasarea acestora in strainatate sau concediile medicale care au necesitat internarea lor.
Un alt aspect sesizat de ANPC in urma reclamatiilor este oferirea unor carduri de credit care, din diverse motive, nu mai sunt utilizate de catre beneficiar (acesta nu mai face operatiuni), dar banca continua sa perceapa (remita) comisionul de administrare. Fara sa fie macar anuntat, consumatorul ramane in continuare dator.
De asemenea, exista situatii in care consumatorul stie ca a platit toate ratele creditului, dar, din diverse motive, ramane neachitata o suma infima despre care beneficiarul creditului nu are cunostinta. Si asta pentru ca banca nu-l notifica dupa achitarea sumei ca mai are de platit, spre exemplu, 10 lei, cumulati din zecimalele neachitate la care s-a adaugat penalizarea.
"Marimea datoriei pe care o are consumatorul la o institutie bancara ar trebui sa constituie un criteriu, fiind de dorit sa se stabileasca un prag maxim admis, stabilit in mod rezonabil, de la care sa poata fi considerat ca este rau platnic. Consumatorii ar trebui sa fie informati, in mod clar si precis, asupra perioadei de timp dupa care se sterge cazierul sau cum poate face o reclamatie daca este nemultumit de decizia bancii de a fi trecut pe lista neagra (fie si din greseala) sau cum se pot rezolva aceste litigii.
In acest sens, consumatorul trebuie sa cunoasca procedura bancilor sau a Biroului de Credit, daca aceasta exista", a sustinut Meiu, aratand ca este important de stiut "daca aceasta baza de date poate fi instrainata catre alte persoane juridice si daca da, cui si in ce conditii".
Integral in Curierul National
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani
- Stefanini Group îl numește pe Farlei Kothe în funcția de CEO pentru America de Nord, EMEA și APAC
- Punct de vedere EY România: Utilizarea Inteligenței Artificiale de către autoritățile fiscale: avantaje, riscuri și provocări
- OMV Petrom finalizează tranzacția cu Jantzen Renewables pentru achiziționarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Libra Internet Bank finanțează cu 7,5 milioane de euro construcția unui parc fotovoltaic de 23,1 MW în Teleorman