Cat de atractiva este Romania pentru femeile-expat?
Data publicarii: 27-04-2007 | HR/CariereCa expatii vin in valuri catre Romania, atrasi fiind de oportunitatile oferite de o piata emergenta din multiple puncte de vedere, este un fapt deja cunoscut. Am fost martori in repetate randuri la acest trend manifestat la scara larga, fie ca a fost vorba de conducerea unor lanturi internationale de retail, a unor banci sau companii de IT. O alta concluzie la care am reusit sa ajungem pana acum consta in aceea ca majoritatea specialistilor straini care activeaza in tara noastra (cel putin dintre cei care au iesit la "rampa presei") sunt barbati. Este vorba de o observatie directa ce genereaza, in mod firesc, doua intrebari interrelationate: este Romania mai putin atractiva pentru femeile-expat decat pentru barbati? Sau este aceasta mai degraba o tendinta generala, manifestata la nivel international?
Sexul frumos este mai legat de tara de origine din ratiuni familiale
Panos Manolopoulos, general manager in cadrul Stanton Chase (companie specializata in executive search), apreciaza ca femeile care ocupa pozitii in structuri de top-management reprezinta o proportie de aproximativ 25% din numarul expatilor prezenti in tara noastra. Desi este de parere ca "acest numar nu este foarte scazut" (avand in vedere ca reprezinta o reflectare directa, la alt nivel, bineinteles, a ceea ce se intampla pe plan international), specialistul admite totusi ca exista o discrepanta numerica evidenta intre cele doua categorii de specialisti straini din tara noastra.
In opinia lui Manolopoulos, motivele care determina prezenta mai scazuta a femeilor-expat in Romania sunt de doua tipuri: in primul rand, este vorba de o serie de caracteristici tipic feminine, ce le fac pe acestea mai reticente la o schimbare atat de radicala in mediul de lucru; in al doilea rand, o influenta hotaratoare o are mediul de afaceri romanesc, in comparatie cu alte destinatii posibile pentru un manager strain.
In cadrul primei categorii, reprezentantul Stanton Chase este de parere ca femeile manager sunt mai legate de tara de origine in primul rand din ratiuni familiale, avand in vedere ca, spre deosebire de majoritatea barbatilor, acestea nu isi aduc cu ele sotul si copiii in tara de destinatie. La randul sau, Cristian Nistoreasa, director executiv in cadrul Wilson Learning Romania (companie de consultanta in HR), plaseaza obligatiile familiale pe primul loc atunci cand vine vorba ca femei manager din alte tari sa vina sa lucreze in Romania. "Femeile nu sunt atat de aventuriere", este de parere acesta.
"Femeile nu se implica atat de mult in deschideri de sucursale"
Un alt factor ce contribuie la numarul vizibil mai scazut de femei ce activeaza in cadrul multinationalelor din tara noastra este reprezentat, conform lui Manolopoulos, de faptul ca "statistic vorbind, femeile nu se implica atat de mult in deschideri de sucursale", fiind deschise mai degraba catre structurile manageriale deja conturate. La aceasta viziune adera si reprezentantul Wilson Learning, care ne-a declarat: "Femeia este foarte implicata in business, mai ales in chestiuni operationale, avand foarte multa rabdare".
Aceste caracteristici sunt cele care determina, de multe ori, o adevarata inclinatie a multinationalelor de a angaja femei-manager, spre deosebire de companiile mici, in care acest trend nu este atat de vizibil. Deschiderea marilor organizatii catre angajarea femeilor poate fi explicata si printr-o anumita conectare la mediul de afaceri international, unde diferentele de atitudine fata de barbati si femei nu mai reprezinta de mult o problema: "Cei din afara au depasit etapa cu femeia in afaceri", este de parere Nistoreasa.
Integral in Curierul National
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani
- Stefanini Group îl numește pe Farlei Kothe în funcția de CEO pentru America de Nord, EMEA și APAC
- Punct de vedere EY România: Utilizarea Inteligenței Artificiale de către autoritățile fiscale: avantaje, riscuri și provocări
- OMV Petrom finalizează tranzacția cu Jantzen Renewables pentru achiziționarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Libra Internet Bank finanțează cu 7,5 milioane de euro construcția unui parc fotovoltaic de 23,1 MW în Teleorman