Cele mai bune sfaturi pentru stabilirea obiectivelor
Data publicarii: 18-04-2007 | HR/CariereDaca esti un lider cu imaginatie dar si agresiv, ti se intampla des sa vezi nenumarate oportunitati de dublare sau de triplare a propriului business. Insa trebuie sa fii foarte atent pentru ca obiectivele foarte ambitioase pot dauna afacerii si propriei cariere, mai ales daca urmaresti aceste scopuri fara a lua in considerare si efectele lor adverse, noteaza Wall-Street.
In primul rand, nu-ti poti stabili aceste obiective doar pe baza propriei ambitii, fara a tine cont si de constrangerile afacerii pe care o conduci. Daca tintesti o crestere procentuala de doua cifre a veniturilor, cum vei asigura fondurile necesare? Ce se va intampla cu nivelul datoriilor sau al lichiditatii? Si, mai mult, echipa ta este formata din oameni capabili, cu abilitati pentru a reusi acest lucru?
Este mai greu decat crezi
In esenta, obiectivele reprezinta destinatia spre care se indreapta, in acest moment, organizatia pe care o conduci. Cuplate cu stimulente si recompense, asa cum se intampla de obicei, si condimentate cu discutii aprinse sau chiar intimidari, obiectivele au un efect foarte puternic asupra comportamentului si actiunilor persoanelor din organizatie.
De obicei, stabilirea celor mai potrivite obiective din punctul de vedere al magnitudinii si al orizontului de timp se face dupa judecati si studii amanuntite. In fapt, aceasta este o forma diferita de know-how, si totusi multi lideri considera ca stabilirea tintelor nu reprezinta o forma rationala de organizare.
Este o mare greseala, si des intalnita de altfel, sa iei obiectivele stabilite anul anterior si sa la analizezi pentru a sublinia o imbunatatire marginala. Daca iti stabilesti obiectivele privind inapoi, sunt mari sanse sa pierzi o serie de oportunitati care sa duca la o crestere multumitoare a organizatiei pe care o conduci.
De asemenea, o alta greseala majora consta in raportarea exlusiv la industria din care faci parte, ori la economie, in ansamblul ei. Daca unicul tau scop este acela de a face fata competitiei, atunci nu vei reusi niciodata sa devii lider.
Alti lideri isi stabilesc obiective inalte, gandind ca ei, sau mai probabil, angajatii lor, vor gasi solutia potrivita pentru atingerea acestor teluri.
In industria bunurilor de larg consum, spre exemplu, exista posibilitatea imbunatatirii castigurilor prin reducerea costurilor publicitare, insa cresterea pe termen scurt a veniturilor poate trage clopotele cifrei de afaceri si, ulterior, dauna chiar brandului companiei.
Ghid de stabilire a obiectivelor
Obiectivele ar trebui sa sublinieze oportunitatile lumii exterioare, corelate insa cu posibilitatile reale ale companiei. Ram Charan, unul dintre cei mai renumiti consilieri pe probleme de business din lume (si-a oferit serviciile unor mari companii precum GE, Bank of America, DuPont, Home Depot, 3M si Verizon), ne prezinta cateva repere care trebuie luate in considerare in stabilirea tintelor.
• Gandeste asupra CUM sa faci.
Afirmatia "Ne-am propus cresterea afacerilor" nu este suficienta, in timp ce "Vom creste mai repede decat competitorii nostri", este deja mai bine, dar inca vag.
Este nevoie de lucruri mai concrete: "Vom creste in urmatorii cinci ani de doua ori mai repede decat PIB-ul. O treime din aceasta crestere va fi alimentata de lansarea de noi produse, rezultatul unei mariri procentuale cu 25% a investitiilor in cercetare si dezvoltare."
Stabileste-ti obiectivele intr-un mod foarte clar, dar totodata intelege cum vor fi realizate. Mai precis, incearca sa afli care ar putea fi efectele acestora si implicatiile asupra propriului business.
• Implica-i si pe ceilalti.
Trebuie oferita angajatilor implicati in realizarea obiectivelor sansa de a isi expune punctul de vedere in legatura cu target-urile stabilite. Veti sti astfel ca nu ati omis nimic important si va puteti da seama de cat de realistice sunt obiectivele.
Unii refuza sa isi exprime opiniile pentru ca nu vor sa fie trasi la raspundere, iar altii deoarece sunt convinsi ca atingerea obiectivelor in cauza vor dauna afacerii.Totusi, angajatii vor fi mult mai implicati in ceea ce priveste rezultatele companiei daca au contribuit cu ceva la stabilirea target-urilor.
• Ia in considerare interactiunea dintre obiective
Urmarirea unui singur tel - indiferent care ar fi acesta: cresterea profitului, a veniturilor, a cotei de piata sau a valorii actiunilor - va duce, in mod cert, la distorsionarea afacerii, pentru ca va canaliza toate eforturile. Solutia o reprezinta stabilirea unui complex de obiective, a caror interactiune va trebui insa bine analizata.
Nu exista nicio companie care sa maximizeze totul dintr-o data. Asigurati-va inainte de stabilirea setului de obiective ca acestea pot fi indeplinite simultan, ca se completeaza reciproc.
• Tine cont de context
Obiectivele trebuie stabilite in corelatie cu oportunitatile existente in interiorul sau in afara organizatiei sau departamentului, fie ca e vorba de aparitia unui nou segment de consumatori sau de posibilitatea retehnologizarii lantului de aprovizionare.
Trebuie sa ganditi la nivel global, sa priviti mereu inainte, niciodata inapoi si sa fiti intotdeauna gata sa reactionati la schimbarile mediului de afaceri, si mai ales la strategiile concurentei.
Integral in Wall-Street.ro
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- EY România: Războiul fiscal-tarifar între SUA și restul lumii - unde e România?
- Meta Estate Trust anunță un profit net de aproape 11 milioane de lei în 2024, creștere de 15%
- Studiu EY Vehicule Electrice: Încărcarea inteligentă și bidirecțională devin esențiale pentru reducerea costurilor, stabilitatea rețelei și integrarea de regenerabile
- Piata hoteliera din Romania atinge un nou maxim, inregistrand cel mai mare numar de turisti din ultimele 3 decenii
- Banca Transilvania - rezultate financiare 2024
- Grupul BCR, rezultate 2024
- Banca Transilvania și OTP Bank România au devenit o singură bancă
- Studiu Deloitte: utilizarea inteligenței artificiale generative va dubla consumul de energie electrică al centrelor de date la nivel global până în 2030
- Cushman & Wakefield Echinox a asistat Kinstellar pe parcursul întregului proces de relocare a biroului în Globalworth Tower
- Studiu Deloitte: companiile imobiliare din sectorul comercial estimeaza o crestere a veniturilor in 2025
- Deloitte România a asistat investitorul imobiliar M Core Group în preluarea unui portofoliu de șapte mall-uri de la MAS PLC
- Rating VEKTOR maxim pentru comunicarea BT din 2024 cu investitorii și acționarii
- Record: Utilizatorii Revolut din România au realizat peste un miliard de tranzacții, în 2024
- Polița de călătorie standard nu acoperă accidentele survenite în timpul practicării sporturilor de iarnă
- EY România - Regulamentul UE împotriva defrișărilor: riscuri mari și amenzi de 4% pentru companii