Orban vrea sa vanda CFR
Data publicarii: 18-04-2007 | EconomieMinistrul Transporturilor, Ludovic Orban, si-a propus sa privatizeze transportul feroviar de calatori de lung parcurs, noteaza Cotidianul. Societatea de transport feroviar de calatori CFR Calatori urmeaza sa fie divizata in mai multe societati, iar cea care se va ocupa de transportul de lung parcurs (actualele trenuri Intercity) va fi privatizata, a declarat ieri ministrul Transporturilor, Ludovic Orban.
Masura este parte a unei strategii mai largi a ministerului, care se va baza pe "patrunderea masiva a capitalului privat", a explicat acesta. Totodata, va fi privatizata si societatea CFR Marfa, iar portiuni bune din caile ferate - cele care nu sint de importanta europeana - vor fi inchiriate.
Planuri scoase de la naftalina
Privatizarea transportului feroviar de lung parcurs va avea loc dupa divizarea societatii CFR Calatori in mai multe companii.
"Urmeaza sa divizam si apoi privatizam compania de lung parcurs", a declarat ieri ministrul. Masura impartirii monopolului de stat nu este noua, datind din august 2005, cind a fost adoptata o ordonanta de guvern in acest sens. Decizia nu a fost pusa in practica, deoarece a fost contestata in justitie de sindicate. Acestea au acuzat ca proiectul actului legislativ nu a fost discutat in Comisia de dialog social. Orban asteapta deblocarea ordonantei si spune ca va da mai multe detalii in doua saptamini, dupa ce justitia se va pronunta. Din ordonanta mentionata, statul a pus in practica doar acea prevedere care permite societatii CFR Calatori sa majoreze trimestrial tarifele cu 5% peste rata inflatiei pe perioada respectiva.
Personalele dispar
In noua organizare nu vor mai aparea trenurile accelerat si rapid, iar cele personale vor deveni regionale, operind doar pe raza a cinci judete. CFR Calatori va gestiona doar trenurile Intercity si cele internationale. Cursele de importanta regionala sau locala, care sint utilizate in prezent cam de doua treimi din numarul total de calatori, vor fi gestionate de societati regionale de transport (desprinse din actuala CFR Calatori) sau de operatori privati. Dreptul de exploatare va fi obtinut in urma unor licitatii cistigate de cei care vor solicita statului subventii minime (50% din pretul biletelor il reprezinta in prezent subventiile de stat).
Trenurile regionale vor ramine singurele subventionate de stat, iar subventiile pentru cele de rang superior - Intercity si cursele internationale - vor fi diminuate la minimum.
Contributia statului la transportul feroviar din Romania s-a situat la circa 0,7% din PIB, in timp ce media europeana este de 0,5% din PIB. Din cauza diferentelor mari ale acestui indicator, in practica, subventia neta pe kilometrul de cale ferata sau in functie de pasager este considerabil mai mica decit in restul UE.
Integral in Cotidianul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- DAN AIR a transportat 206.000 de pasageri în primul an de operare în Bacău
- DefCamp 2024: Peste 2000 de specialisti s-au reunit pentru a aborda provocarile cibernetice tot mai complexe
- Studiu EY: Lipsa de abilități și legislație împiedică adoptarea extinsă a GenAI de serviciile financiare din Europa
- SigurantaOnline: Cum să evitați capcanele digitale în sezonul cadourilor
- Fitch acordă Băncii Transilvania rating-ul investment grade
- Opinie Deloitte: Sanctiuni mai blande pentru erori in raportarea RO e-Transport la primele abateri
- Genesis Property: 6 angajați din 10 au revenit la modul de lucru full-time la birou. Top managerii vin cel mai des
- Programul de sustenabilitate Schneider Electric își urmărește obiectivele sale pentru 2024
- Impozitarea telemuncii transfrontaliere: tendințe și preocupări la nivel european
- Revolut lanseaza versiunea 5 a aplicatiei B2B, Revolut Business
- 500.000 de lei pentru proiecte de rezilienta climatica prin Platforma de mediu pentru Bucuresti, in parteneriat cu Orange Romania
- Studiu Deloitte: succesul organizațiilor din România depinde de adaptarea liderilor la piața muncii
- Deloitte Romania a asistat OMV Petrom in achizitionarea mai multor proiecte de parcuri fotovoltaice
- Studiu Deloitte: sapte din zece multinationale se asteapta la inmultirea obligatiilor de raportare fiscala, ca urmare a reglementarilor din ultimii ani
- Studiu EY: Profesia de control financiar va suferi modificări radicale în următorii 5 ani